StoryEditor

Megaobchod za desiatky miliárd. Každé tretie pivo vyrobí jedna firma

13.10.2015, 10:36
Autor:
FinWeb.skFinWeb.sk
Dvaja najväčší pivní hráči sa spojili. AB InBev kúpil konkurenta za viac ako 90 miliárd eur.

Najväčší pivovar sveta Anheuser-Busch InBev kupuje svojho menšieho rivala SABMiller, pod ktorý spadá aj česká jednotka Plzeňský Prazdroj. Po dlhom rokovaní obe strany nakoniec uzavreli predbežnú dohodu o obchode za približne 68 miliárd libier, teda takmer 91,5 miliardy eur, píše iDNES.cz.

Svojím významom nemôže byť gigantický pivný obchod väčší. Najväčší svetový výrobca piva, známy svojou značkou Budweiser, kupuje dvojku na trhu. S ňou zásadne posilní vplyv v Afrike, Severnej Amerike a v strednej a východnej Európe.
Hodnotnou súčasťou tejto megatransakcie je najväčšia česká skupina Plzeňský Prazdroj. Belgicko - americký InBev s ňou získava značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický kozel, zo slovenských pív je to napríklad Šariš. Po transakcii bude od AB InBev pochádzať každé tretie pivo uvarené vo svete.

Pozrite si v galérii najpredávanejšie pivá sveta v galérii
 

O dosiahnutie rámcovej dohody o kľúčových podmienkach ponuky informovali v utorok ráno firmy. Anheuser-Busch InBev v posledných týždňoch svoju ponuku na kúpu SABMiller niekoľkokrát zlepšil. Podľa agentúry Bloomberg sa obe strany dohodli na cene 68 miliárd libier.

Belgický InBev zaplatí za jednu akciu svojho najväčšieho konkurenta 44 libier v hotovosti. Je to zhruba 50 percent nad záverečnou cenou akcií SABMiller zo 14. septembra, deň pred správou o záujme AB InBev o druhého najväčšieho výrobcu piva. Svoje pytačky začínal na cene 38 libier za akciu.

Prazdroj je zlatým vajcom
Svetovej jednotke v predajoch piva Anheuser-Busch InBev sa tak na štvrtý pokus podarí dostať na český pivný trh. Pokúšal sa o to už dlho. K českému "rodinnému striebru", teda tradičným pivným značkám, sa nakoniec dostane okľukou - kúpi súčasného majiteľa Plzenského Prazdroja.


Už pred rokmi sa Anheuser-Busch na český trh mohol dostať vďaka fúzii s InBev. Ten v Česku vlastnil Pivovary Staropramen. V rámci celej transakcie ale nakoniec výrobca Staropramenu skončil v rukách ďalšieho pivného obra, spoločnosti Molson Coors.

Podľa Tomáša Maiera z Prevádzkovo-ekonomickej fakulty Českej poľnohospodárskej univerzity sa nedajú očakávať zmenou vlastníka veľké zmeny na trhu. "Nemyslím si, že by sa nový vlastník chcel českej časti zbavovať, zarába veľmi dobre," myslí si Maier. Podľa neho naopak prípadná fúzia môže naraziť na problémy protimonopolných úradov v mnohých krajinách, kde môžu obe veľké pivovarské skupiny získať vyše päťdesiat percent trhu. Ide predovšetkým o USA, problémy so schválením môžu byť aj v Číne. Potom sa dá očakávať, že časť predajú. To ale nie je prípad Česka, kde AB / InBev prakticky na trhu neexistuje.

Prazdroj je pre SABMiller zlatým vajcom: len z posledného zisku firma poslala akcionárom dividendu vo výške 3,3 miliardy korún. To je takmer celý profit, ktorý firma zarobila od apríla 2014 do konca tohtoročného marca.

Najznámejšie značky oboch pivovarov
SABMiller Anheuser Busch InBev
Bavaria Brewera
Castle Lager
Carling Black Label
Gambrinus
Hansa Pilsner
Henry Weinhard
Leinenkugel`s
Miller Chill
Miller Genuine Draft
Miller High Life
Miller Lite
Pilsner of El Salvador
Pilsner Urquell
Radegast
Šariš
Birra Peroni
Nastro Azzurro
Redds
Ursus
Tyskie, Żubr, Lech
Sparks
Steel Reserve
Velkopopovický Kozel
Budweiser
Corona
Stella Artois
Beck's
Hoegaarden
Leffe
BagBier
Bass
Blue Point Brewing Company
Brahma
Bogotá Beer Company
Busch
Cass
Dutch Gold
Golden Road
Hertog Jan
Jupiler
Löwenbräu
Michelob
Modelo
Natural Ice
O'Doul's
Oranjeboom
Premier
Presidente
Quilmes
Rifyey
Rolling Rock
Shock Top
Sibirskaya Korona
Spaten
Franziskaner
Tolstyak

 

01 - Modified: 2007-10-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Miško sa už prebúdza
01 - Modified: 2024-12-17 11:57:26 - Feat.: - Title: Krajina hlási nedostatok obľúbeného piva Guinness. Niektoré podniky dokonca zavádzajú prídelový systém 02 - Modified: 2024-12-07 21:31:12 - Feat.: - Title: Výdavky na vianočné nákupy v USA zatiaľ rastú najmä v online obchodoch 03 - Modified: 2024-12-03 12:59:36 - Feat.: - Title: Čo priniesol Black Friday? Bitka obchodníkov napovedá veľa, nahráva jednému segmentu 04 - Modified: 2024-11-30 08:47:14 - Feat.: - Title: Do obchodu v Japonsku vnikol medveď, zranil jedného človeka 05 - Modified: 2024-11-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Fanúšikov piva čaká zdražovanie. Výrobcom vzrastú náklady o niekoľko miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 21:14