StoryEditor

Tatrancov rozhádala nová cestovka

08.02.2016, 23:00
Založenie Region Tatry Travel vyvoláva kontroverzie. Firma na štart dostane štedrú dotáciu vo výške 160-tisíc eur.

Tatrancov názorovo rozdeľuje novozaložená vlastná cestovná kancelária Region Tatry Travel. Tú totiž rozbieha Oblastná organizácia cestovného ruchu Región Vysoké Tatry, ktorej členmi sú spoločnosti Tatry Mountain Resorts, Aquacity Poprad, Združenie cestovného ruchu Vysoké Tatry a samosprávy Popradu, Vysokých Tatier a Štrby.

Incomingová cestovka v prvom roku zacieli na dovoz turistov z Veľkej Británie a Izraela. Časti tatranských podnikateľov sa však vznik nového subjektu nepozdáva. „V Tatrách máme združenie cestovného ruchu, ktoré sa má zaoberať predajom ubytovacích kapacít svojich členov. Vidím v tom zbytočné zdvojenie nákladov, pretože už to tu existuje,“ hovorí pre HN riaditeľka Hotela Morava Tatranská Lomnica Iveta Šestáková, ktorá zároveň sedí i v mestskom parlamente. Šestáková dodáva, že pobyty členov ZCR Vysoké Tatry už propagujú a predávajú napríklad Tatranské informačné kancelárie. Predaju by pomohlo i dobudovanie centrálneho rezervačného systému.

Diskutabilná dotácia

Mestský poslanec a majiteľ spoločnosti Tatry Sport Alexander Gálfy tvrdí, že na závažné rozhodnutie nemali podnikatelia dostatok času ani relevantných informácií. „Vieme, koľko nás to bude stáť, ale čo za to dostaneme či ako dlho to bude trvať, už nie. Ide o verejné zdroje z peňazí daňových poplatníkov a nie peniaze zadarmo, ako to niekto prezentuje. Som za rozvoj cestovného ruchu, ale rozhodnutia si treba dostatočne premyslieť,“ vraví Gálfy. Kameňom úrazu sa totiž zároveň stáva odklepnutá dotácia vo výške 160-tisíc eur na rozbeh tatranskej cestovky. „Dotácia podľa môjho názoru nie je na mieste. Potom si poďme všetci založiť cestovnú kanceláriu a žiadajme zdroje. Kto si zakladá firmu, musí mať kapitál a vedieť si na seba zarobiť,“ upozorňuje Šestáková. Za priklepnutie financií na činnosť CK Region Tatry Travel pritom hlasovali všetci šiesti členovia Regiónu Vysoké Tatry.

Primátor mesta a predseda predstavenstva miestnej OOCR Ján Mokoš v novom subjekte hrozbu pre podnikateľov nevidí:„Bude slúžiť pre potreby našich členov, čiže pomáhať ubytovateľom doviezť ľudí zo zahraničia. Ide o iný druh podnikania. Sústredíme sa len na Vysoké Tatry a dovoz klientov do nich. Ostatné cestovné kancelárie môžu byť preto pokojné.“ Za problematickú nepovažuje ani odsúhlasenú finančnú injekciu, ktorá sa stala terčom kritiky. „Na rok to nie je veľa na rozbehnutie. Naša cestovná kancelária bude mať obmedzené pole pôsobnosti,“ uzatvára Mokoš.

Nádeje vkladajú do Izraela

Výkonná riaditeľka OOCR Lenka Maťašovská vidí hlavnú úlohu cestovky v tvorbe produktových a pobytových balíkov, a následnom vyjednávaní čo najlepších podmienok s obchodnými partnermi pre všetkých členov tatranského regiónu. „Práve rokujeme s veľkým hráčom z Izraela o otvorení nového trhu a novej krajiny. Cieľom je otvorenie leteckej linky a financovanie marketingových aktivít v tejto novej destinácii,“ vraví Maťašovská s tým, že na rozbeh tejto aktivity pôjde približne 100-tisíc eur. Prvý charterový let by mal na popradskom letisku pristáť už v júni a priviezť by mal 180 izraelských turistov, ktorí na rozdiel od cestujúcich leteckých liniek z Rigy a Londýna zamieria výlučne do Vysokých Tatier. Takmer rok totiž hľadala organizácia cestovného ruchu cestovnú kanceláriu, ktorá by chcela destináciu Vysokých Tatier predávať ako celok. Keďže nikoho nenašla, rozhodla sa preto založiť si vlastnú cestovnú kanceláriu. Medzi oslovenými bola napríklad špecializovaná incomingová cestovná kancelária pre oblasť Vysokých a Nízkych Tatier Ski Travel – Pro Events zo Štrby.

Deformácia trhu

Jej konateľ Peter Lupták však túto ponuku odmietol:„Bolo nám nejasné, ktorí klienti by komu patrili. Máme vlastných partnerov, a preto sme sa rozhodli, že ponuku neprijmeme.“ Firma sa totiž už viac ako dva roky tlačí aj na britský trh, ale vo veľkej konkurencii sa presadzuje veľmi ťažko. Dotáciu podobnú tej tatranskej by Lupták ako súkromník uvítal. „Na úvod je to na marketing neskutočne veľa peňazí. Dajú sa minúť efektívne aj neefektívne. Iba čas dokáže overiť, či sa použili na správnu aktivitu,“ dodáva Lupták.

Predseda dozornej rady Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) František Kornaj považuje založenie takejto cestovky za formu deformácie voľného trhu. „Vezmú tým prácu iným medzičlánkom, čím utrpí predaj a súťaživosť. Je to iba uzatváranie kruhu. Všetko budú mať vo vlastnej réžii, ostatní sa nebudú mať možnosť dostať do tohto reťazca. Najlepšie ceny dajú sami sebe a ostane im aj provízia,“ tvrdí Kornaj. O poskytnutej dotácii si pritom myslí, že „to nie je najlepšie riešenie“. „Silní členovia oblastnej organizácie cestovného ruchu si financovanie svojich projektov dokážu presadiť, tí menší potom, naopak, stratia chuť spolupracovať,“ konštatuje Kornaj, ktorý sa ako majiteľ cestovnej kancelárie Kvalita Tour Poprad s Regiónom Vysoké Tatry na generálnom zastúpení destinácie tiež nedohodol. Oslovené cestovné kancelárie sa totiž obávali, že stratia samostatnosť v rozhodovaní a nepodliehali by tak voľnej cenovej regulácii riadenej slobodným trhom.

01 - Modified: 2008-02-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hviezdami sú najmä filmy
01 - Modified: 2024-04-13 17:58:39 - Feat.: - Title: Posledná možnosť vidieť Tatranský ľadový dóm. Po víkende ho zatvoria, roztopí sa vo voľnej prírode 02 - Modified: 2024-04-01 17:25:00 - Feat.: - Title: Prekonanie počtu turistov spred pandémie sa v tomto roku ešte neočakáva 03 - Modified: 2024-04-01 15:19:18 - Feat.: - Title: Grécke ostrovy spúšťajú špeciálny vízový program pre tureckých návštevníkov 04 - Modified: 2024-03-30 07:19:48 - Feat.: - Title: hn 05 - Modified: 2024-03-21 15:33:42 - Feat.: - Title: Ako sa správať, ak stretnete medveďa alebo ak zaútočí. TANAP radí, čo by ste mali mať pri sebe
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 12:01