Čerstvé lisované šťavy plus zmrzlina vlastnej výroby. V Čechách po tomto recepte na úspech pred rokmi siahli hneď dvaja hráči. Úspešne. Dnes sa počet ich prevádzok ráta v desiatkach. A obom začína byť domáci trh tesný. Riešenie vidia za hranicami. Jeden smer vedie na Slovensko, kde sú Fruitisimo a Ugo zastúpené síce dlho, ale minimálne.
Ameriko-taliano-Česi
Taliansky názov, no český pôvod. Inak povedané, dvaja zakladatelia a jedna spoločná skúsenosť. Fruitisimo patrí k najväčším sieťam predajní čerstvých štiav a zmrzlín, takzvaných freshbarov v Čechách. Zakladatelia značky na tom pracujú trinásť rokov od chvíle, keď sa Jan Hummel a Tomáš Lichtenberg vrátili zo Spojených štátov a stavili na vlastný biznis. Ten založili na skúsenostiach práve z amerických reštaurácií, kde brigádovali. Nešlo však o prípravu steakov či hamburgerov, ale o gastro na juhoeurópsky spôsob. Ich zamestnávatelia totiž boli Taliani. „Po návrate z USA sme chceli podnikať. Na reštauráciu sme si netrúfli. Na predaj džúsov a zmrzliny áno. V Amerike to bolo trendy,“ spomína Jan Hummel. Od jedného talianskeho zamestnávateľa získali aj know-how na pravú taliansku zmrzlinu.
Do tretice Bratislava
Podnikanie sa im rozbehlo. Prvá prevádzka vznikla v roku 2003 v Prahe. A tretia v poradí už v Bratislave. „Čerstvé ovocné šťavy sme sa naučili robiť na Slovensku. Prvá predajňa Fruitisimo s čerstvými džúsmi sa otvorila v roku 2005 v bratislavskom Poluse,“ hovorí Veronika Horská, marketingová manažérka siete. Aktuálne značka zastrešuje vyše päťdesiat freshbarov v Čechách, jeden v Maďarsku (expanziu spustili len v apríli tohto roku) a päť na Slovensku – v Bratislave a Žiline. No tým sa expanzívne plány Fruitisima u nás neskončili. „Myslíme si, že je priestor pre ďalších 15 až 20 predajní,“ hovorí Veronika Horská. V blízkej dobe tak má značka expandovať do Košíc, Trenčína či Popradu. „Slovenský trh má veľký potenciál,“ uzatvára.
Fruitisimo však zďaleka nie je jediná značka, ktorá si to myslí. A trh sa u nás pomaly zahusťuje. Na vlastný reťazec totiž pred časom stavila aj výrazne známejší pojem.
Geometrický rad
Keď pred tromi rokmi Kofola odkúpila sieť Ugo, trhom v Čechách a na Slovensku to slušne zatriaslo. Krok mal svoju logiku. Koncern získal nové výrobky do portfólia, do produkcie prírodných štiav investoval desiatky miliónov eur. Zároveň si otvoril ďalší predajný kanál – freshbary. Naopak, reťazec vďaka silnému investorovi získal dynamiku, ktorá mu chýbala. Najmä v porovnaní s Fruitisimom. V čase akvizície totiž značka zastrešovala dvanásť prevádzok v Čechách a tri na Slovensku. To sa však rýchlo zmenilo.
Inak sú Ugo i Fruitisimo viac ako podobné. Ugo má český pôvod, vznikol len o tri roky neskôr, funguje aj cez franchising, opiera sa o ponuku čerstvých šťav a nezabúda ani na zmrzlinu vlastnej výroby.
Shop-in-shop
Od vstupu Kofoly do reťazca počet prevádzok Ugo rastie geometrickým radom. „V posledných rokoch otvorí asi pätnásť prevádzok ročne. V budúcom období bude tempo rastu pravdepodobne ešte prekonané,“ vysvetľuje Jaroslava Musilova, PR manažérka Kofoly.
Za pravdu jej dávajú čísla. Za tri roky sa počet prevádzok vyšplhal nad päťdesiat. Z toho osem na Slovensku. A práve u nás koncern vidí mnoho príležitostí na ďalšiu expanziu. Najmä v obchodných a kancelárskych objektoch. „Veľký potenciál navyše predstavuje aj formát shop-in-shop, keď môžeme s miestnym partnerom, ktorý má už zavedenú prevádzku s podobným sortimentom, nájsť spoločnú synergiu,“ pokračuje Musilová. Konkrétne lokality však neprezrádza.
Ruka trhu
Freshbary sú existenčne závislé práve od lokality, namieste sú preto aj úvahy o ideálnych priestoroch. „Čo sa týka komerčnej úspešnosti jednotlivých prevádzok, úlohu zohráva najmä šťastný vyber miesta vrátane výšky nájomného,“ vysvetľuje Jozef Šétaffy, prezident Slovenskej franchisingovej asociácie. A zároveň podotýka, že dôležitý je i marketing, najmä pred letnou sezónou.
Dvojnásobne to platí pri ponuke čerstvých šťav lisovaných priamo pred zákazníkom. Možnosť odlíšiť sa od konkurencie výlučne produktom je v takom prípade komplikovaná. Predpovedať výsledok dvoch silných expanzií na jednom trhu si preto dnes nikto netrúfa. „V konečnom dôsledku všetko v rámci konkurenčného pretláčania vyrieši povestná neviditeľná ruka trhu,“ uzatvára Šétaffy.