StoryEditor

Asadov expres lietal pod menom Bratislava. Pozrite sa, kam sa dostal v službách jeho režimu

19.06.2016, 00:00
Iránske Mahan Air používajú na lety do Damasku aj airbus kedysi patriaci ČSA.

Airbus A310 patriaci iránskej spoločnosti Mahan Air absolvoval posledný májový týždeň neobvyklú trasu. Na linke Teherán – Damask malo lietadlo s imatrikulačným kódom EP-MNV medzipristátie v iránskom Ábádáne, kde strávilo takmer dve hodiny na letiskovej ploche.

Odtiaľ pokračovalo podľa pôvodného plánu do sýrskej metropoly. Nebolo by na tom nič výnimočné, nečakané medzipristátia nie sú v leteckej preprave výnimočné.


Česká stopa
Linka spájajúca hlavné mestá Iránu a Sýrie má síce pridelené medzinárodné číslo letu, Mahan Air ju však nikde neinzerujú. O tom, že na trase vedúcej do metropoly štátu zmietaného dlhotrvajúcou občianskou vojnou spoločnosť Mahan Air lieta niekedy aj dvakrát týždenne, sa však dá presvedčiť aj na voľne dostupných aplikáciách, ktoré sledujú niektoré dáta z leteckých radarov.

Okrem nemožnosti zakúpiť letenku na mimoriadnu linku vyvoláva pochybnosti aj pomerne časté medzipristátie v Ábádáne. Mesto pri Perzskom zálive je totiž považované za výcvikovú základňu Iránskych revolučných gárd. Kvôli pravdepodobným dodávkam zbraní a bojovníkov pre režim sýrskeho vodcu Bašára Asada americké ministerstvo financií zaradilo už v roku 2011 aerolínie Mahan Air na sankčný zoznam.

Na podivné lety do Sýrie nedávno upozornil aj nemecký poslanec Stephan Mayer (CSU), ktorý vyzval Brusel, aby aktivity iránskych aeroliniek preveril.

„Asadov expres“, ako sa časté lety do vojnou zmietanej Sýrie nazývajú, majú aj zaujímavú českú stopu. Lietadlo EP-MNV, ktoré je dnes zahalené do zelenobielej farby Mahan Air, lietalo sedemnásť rokov vo flotile Českých aerolínií (ČSA).

Airbus A310 kúpili vtedy ešte Československé aerolínie v roku 1991, nasadili ho pod označením OK-WAB na transatlantické lety. Lietadlo pokrstené na Bratislavu lietalo do Montrealu, Toronta a New Yorku. Na konci roku 2008 ČSA Bratislavu predali.

Obchod sprostredkovala britská firma Skyco a stroj putoval do Biškeku k charterovej spoločnosti Kyrgyz Trans Avia. Tá ho obratom najskôr prenajala a následne aj predala iránskym aerolíniám Mahan Air.

Obchádzka cez Kirgizsko
Iránci majú k dispozícii ešte jeden stroj, pôvodom z flotily ČSA. Typovo rovnaký airbus pokrstený menom Praha lietal vo farbách ČSA celých devätnásť rokov. Definitívne české územie opustil v apríli 2009. Kupcom bola opäť firma Kyrgyz Trans Avia. A opakoval sa rovnaký scenár, ako v prípade stroja Bratislava. Iránci si zalietaný airbus najskôr prenajali a následne aj odkúpili.

Dnes Mahan Air lietadlo s označením EP-MNX nasadzujú predovšetkým na lety do Milána a Düsseldorfu. Dopátrať sa po rokoch, za akých podmienok sa ČSA oboch lietadiel zbavili je takmer nemožné. „Kolegovia, ktorí túto záležitosť riešili, už nie sú v ČSA, takže sa mi nepodarilo zistiť detaily,“ ospravedlňuje sa hovorca aerolínií Daniel Šabík.

Svoju úlohu zrejme hralo aj to, že Kirgizi ponúkali solídnu cenu a rýchle konanie. „Pri takto zalietaných strojoch je predaj niekam do západnej Európy alebo do vyspelej Ázie nereálny. Odpredaj do nejakej exotickejšej destinácie istený renomovaným dílerom je klasická cesta,“ povedal zdroj z leteckého biznisu.

Nasvedčuje tomu aj osud iných strojov, ktorých sa rozhodli ČSA zbaviť. Staré boeingy putoval v roku 2013 do Zimbabwe. Posledné americké stroje, ktoré roky stáli odstavené, našli vlani kupca v Južnej Amerike.

Lietadlo od kancelárky
ČSA predajom airbusov Kirgizom žiadny zákon neporušili. V prípade Iránu išlo však o obídenie medzinárodných sankcií. V rokoch 2008 a 2009, keď získal Irán pôvodne české lietadlá, bol priamy kontakt na trhy v USA a EÚ zakázaný a preto volili obchádzku cez Kirgizsko.

Firma Kyrgyz Trans Avia nebola jedinou spoločnosťou, cez ktorú Iránci získavali staršie stroje. Podobne fungovala prestupná stanica v podobe ukrajinských obchodníkov. Mahan Air takto v roku 2011 získala airbus s označením Theodor Heuss, ktorý predtým využívala v rámci vládnej letky kancelárka Angela Merkelová.

Zatiaľ čo v USA sú Mahan Air na sankčnom zozname a nemôžu tu ani natankovať, do Európy lietajú pravidelne. MahanAir priamymi letmi z Teheránu obsluhujú Düsseldorf, Mníchov, Miláno, Atény a Kodaň.

01 - Modified: 2024-11-24 15:15:00 - Feat.: - Title: Je dôležité, aby Sýria nebola vtiahnutá do konfliktu v regióne, vraví vyslanec OSN 02 - Modified: 2024-11-21 12:43:53 - Feat.: - Title: Pri izraelských útokoch na Sýriu zahynulo 71 proiránskych bojovníkov 03 - Modified: 2024-11-20 19:40:59 - Feat.: - Title: Izraelský útok v sýrskom Palmýre si vyžiadal desiatky mŕtvych a zranených 04 - Modified: 2024-11-20 15:54:34 - Feat.: - Title: Pri izraelských úderoch v sýrskej Palmýre bolo zabitých 36 ľudí 05 - Modified: 2024-11-20 13:59:00 - Feat.: - Title: Pri izraelskom nálete na Sýriu zahynuli štyria proiránski bojovníci
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. november 2024 23:15