Narodil sa v roku 1949 v utečeneckom tábore v Nemecku poľským rodičom, ktorí ušli pred komunistickým režimom v ich krajine. Prvých sedem mesiacov života s nimi strávil na cestách, až kým nezačali úplne odznova na opačnom konci sveta – v Austrálii.
Dnes je Manny Stul generálnym riaditeľom austrálskej hračkárskej spoločnosti Moose Toys, ktorá sa v Spojených štátoch prepracovala medzi šesticu najväčších producentov hračiek. Úspech po celom svete slávi najmä kolekcia figúrok Shopkins, s ktorými sa majú možnosť hrať deti vo viac ako ôsmich desiatkach krajín. A práve podnikateľský úspech spojený so silným životným príbehom prispel k tomu, že Manny Stul sa v noci na nedeľu stal v Monaku EY Svetovým podnikateľom roka.
Populárne figúrky
Keď Manny Stul spoločnosť Moose Toys začiatkom tohto tisícročia preberal, mala sotva desať zamestnancov a stála na pokraji bankrotu. Dnes dáva prácu viac ako dvom stovkám ľudí, ktorí si vývoj a výrobu nových hračiek a figúrok doslova vychutnávajú. „Sme spoločnosť, ktorá uspela vďaka svojmu zameraniu na inovácie a jasnému cieľu urobiť deti šťastnými,“ povedal Manny Stul, ktorý zvíťazil v konkurencii dovedna 55 víťazov národných kôl EY Podnikateľa roka z 50 krajín sveta. Slovensko na súťaži zastupoval Patrick Hessel, šéf dunajskostredskej firmy c2i, ktorá vyrába komponenty z uhlíkových vláken pre automobilový a letecký priemysel.
Ťažká kríza
Azda najväčšou krízou prešla spoločnosť Moose Toys v roku 2007. Vtedy musela stiahnuť z trhu celú produkciu populárnych hračiek Bindeez. Dôvodom bola skutočnosť, že tieto hračky boli napustené zakázanou chemikáliou, ktorá mohla ublížiť deťom. Manny Stul sa síce bránil, že chemikáliu bez jeho vedomia napustila do hračiek čínska fabrika, no povesť firmy Moose Toys napriek tomu utrpela obrovskú ujmu.
Stul sa však nevzdával. „Každý mi hovoril, že je nemožné, aby sme stiahnutie Bindeez z trhu prežili. Hoci sme čelili obrovským problémom s reputáciou značky i s financiami, odmietol som to ukončiť. Po 12-týždňových vyjednávaniach sa podarilo s miestnymi i so zahraničnými úradmi dosiahnuť dohodu, ktorá umožnila nášmu obchodu prežiť a opäť sa naštartovať,“ uviedol Manny Stul. Nakoniec všetko zvládol tak, že ani nemusel prepúšťať.
Porazili aj Barbie
Dnes prežíva Moose Toys najúspešnejšie roky svojej existencie. Figúrky Shopkins vlani získali ocenenie Dievčenská hračka roka, ktoré v rámci podujatia Hračka roka udeľuje Združenie hračkárskeho priemyslu. Shopkins pritom porazili aj takú dlhoročnú legendu, akou je bábika Barbie. Počas posledných 18 mesiacov sa predávajú lepšie aj ako Lego či My Little Pony. Samotná spoločnosť Moose Toys sa ocitla v top šestke najväčších hračkárskych firiem v USA, čo sa dosiaľ okrem dánskeho Lega nepodarilo žiadnej inej mimoamerickej značke.
Aj to je jeden z kľúčových faktorov, prečo firme Moose Toys narástli v priebehu ostatných 15 rokov tržby o astronomických 7 200 percent. A ako tvrdí Manny Stul, už dávno nie sú len austrálskou firmou, hoci u protinožcov začínali. „Austrália bola štartovacím bodom ku globálnemu úspechu,“ doplnil Manny Stul, ktorý dáva pravidelne desať percent ziskov na dobročinné účely.
Vymýšľanie nových hračiek si užívame
Manny Stul, EY Svetový podnikateľ roka a šéf austrálskej hračkárskej spoločnosti Moose Toys, pre HN:
Vaše postavičky Shopkins sa minulý rok stali v USA najobľúbenejšou hračkou pre dievčatá, keď porazili takú legendu, ako je bábika Barbie. Vďaka čomu sa vám ako austrálskej firme podarilo preraziť na takom náročnom trhu, ako je ten americký?
Kľúčom k úspechu našej spoločnosti sú inovácie, ktoré zohrávajú v biznise mimoriadne veľkú úlohu. Platí to nielen v hračkárskom segmente, ale vo všetkých odvetviach priemyslu. Jednoducho, ak nebudete neustále prichádzať s niečím novým, tak vás rýchlo predbehnú. Inovácie sú v každom smere veľmi dôležité.
Je náročné stále vymýšľať nové a nové hračky?
Nie, pre nás je to zábava. V našom tíme si vyvíjanie nových postavičiek veľmi užívame. Z každej novej hračky, ktorá sa dostane na trh, máme obrovskú radosť.
Aký projekt chystáte najnovšie?
Snažíme sa vyvíjať hračky, ktoré prinesú zákazníkom opäť niečo nové. Trvá niekoľko mesiacov, kým sa nová hračka dostane z prvotných nákresov až na pulty obchodov. Keď ju potom bude mať doma povedzme päť miliónov ľudí, tak je to pre nás úžasný pocit.