StoryEditor

Tempo nakupovania ovplyvní hudba

04.08.2016, 00:00
Zákazník si neuvedomuje, čo s ním robia sluch a čuch, píše Jakub Berčík zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity.

Aj keď si to možno neuvedomujeme, či sa nám to páči alebo nie, každý z nás dennodenne prichádza do kontaktu s marketingovými aktivitami v rôznych životných situáciách na mnohých miestach.

Všetky funkcie, ktoré marketing plní, vyúsťujú do tej najpodstatnejšej. A tou je zabezpečenie dostatočne širokej ponuky a predaja výrobkov a služieb, čo v konečnom dôsledku prináša firmám zisk. Čo predchádza nášmu spotrebiteľskému správaniu a rozhodovaniu, priamo pri nákupe príliš často nehodnotíme. Jednoducho nakúpime, čo potrebujeme (niekedy aj to, čo nepotrebujeme), prídeme k pokladnici, zaplatíme a spokojne odchádzame. Vôbec si neuvedomujeme, koľko externých faktorov nás spotrebiteľov vedome alebo nevedome ovplyvní, kým prejdeme celou predajňou až k pokladnici.

Vnímavá slepota
Faktom je, že marketing sa už od samého počiatku orientuje na pamäť, emócie a vytváranie rôznych asociácií. Všade prítomná reklama a vizuálna presýtenosť na jednej strane a túžba po objavovaní nových vecí, zážitkoch a inováciách na druhej strane spôsobili, že sa stávame voči tradičným marketingovým aktivitám čoraz viac imúnni, a teda ich registrujeme v stave „vnímavej slepoty“.

Čo to pre nás kupujúcich znamená? Aj keď si myslíme, že sa vieme vyhnúť množstvu rušivých informácií prichádzajúcich z každej strany, nepomôžeme si, pretože tieto impulzy či podnety vnímame podvedome, a tým sa hlboko uchovávajú v našom mozgu. To spôsobuje, že dnes už nepotrebujeme značku produktu vidieť, ale vieme ju identifikovať aj na základe čuchu, sluchu, alebo dokonca na základe príbehu, ktorý sa nám s danou značkou spája.
Rovnako, ak si kúpime napríklad auto v nadštandardnej výbave, po ktorom sme dlho túžili...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-12-04 10:51:39 - Feat.: - Title: Spotify Wrapped 2025: Prečo ti tvrdí, že máš poslucháčsky vek dôchodcu? Vieme, ako to aplikácia vypočítala 02 - Modified: 2025-12-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Rebis Kmeťová: Chcela by som tvoriť v tradičnom rómskom žánri. Otec s dedom ma naučili, ako funguje slovenský šoubiznis 03 - Modified: 2025-12-01 14:41:15 - Feat.: - Title: Kenská diplomatka pre HN: Afrika tvorí budúcnosť celej planéty. Hlavnou témou sa tu stáva produkcia potravín 04 - Modified: 2025-11-28 08:43:57 - Feat.: - Title: Nay či Allegro už teraz hlásia lepší Black Friday než vlani. A to majú najsilnejšie dni ešte len pred sebou 05 - Modified: 2025-11-25 10:40:43 - Feat.: - Title: K headlinerom 30. ročníka Pohody pribudli okrem The Cure ikonickí The Prodigy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 07:20