Pivovarnícky koncern Anheuser-Busch InBev (AB InBev) dostal najmenej šesť ponúk od konkurencie a investičných fondov na kúpu niektorých európskych pivných značiek. Najväčší producent piva na svete musí totiž predať časť podnikov, aby mohol dokončiť akvizíciu pivovarníckej skupiny SABMiller. Informovala o tom agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroje oboznámené so situáciou.
Prvé kolo na predloženie ponúk na kúpu známych značiek, vrátane Plzenského Prazdroja, či poľských značiek Tyskie a Lech a slovenského Topvaru, sa skončilo v pondelok (7.11.). Hodnota týchto značiek sa odhaduje na vyše 5 miliárd eur. AB InBev sa zaviazal, že predá niektoré európskej aktíva SabMilleru, aby získal súhlas regulačných úradov s jeho prevzatím.
Viacero záujemcov
Medzi záujemcami o ich kúpu je japonský pivovar Asahi aj česká investičná skupina PPF. Maďarská energetická skupina Mol sa spojila s poľským výrobcom džúsov Maspex Wadowice a poľskou poisťovňou PZU a spoločne predložili svoju ponuku, uviedli zdroje.
Aj investičný fond Bain Capital z USA a európsky fond Advent spojili svoje sily, rovnako ako investičné firmy KKR a Mid Europa Partners. Ďalším konzorciom, ktor7 má záujem o pivovary, je švajčiarska investičná firma Jacobs Holding a kanadský dôchodkový fond PSP Investments.
V hre aj poľský boháč
Poľský miliardár Sebastian Kulczyk už začiatkom novembra povedal Reuters, že možno použije časť výnosov z predaja svojho podielu v skupine SABMiller na kúpu stredo a východoeurópskych značiek piva. Zdroje sa v tejto súvislosti zmienili o nedávnych rokovaniach medzi Kulczykom a konzorciom na čele s KKR, ale podľa nich sa zatiaľ nedohodli.
Európska investičná spoločnosť BC Partners, ktorá mala pôvodne tiež záujem o niektorý z podnikov, od svojho zámeru upustila. AB InBev, PPF, MOL, Bain a BC Partners sa k správe o predložení ponuky odmietli vyjadriť. Stanovisko Asahi, Maspexu, PZU, Kulcyk Investment, Jacobs, PSP a ostatných súkromných fondov sa Reuters zatiaľ nepodarilo získať.
Druhé kolo v decembri
Druhé kolo na predloženie ponúk sa uskutoční v decembri, dodali zdroje.
Asahi už kúpil západoeurópske značky SABMilleru: Peroni a Grolsch a môže mať záujem o rozšírenie svojho pôsobenia v Európe, zatiaľ čo investičné fondy chcú zas využiť rastový potenciál poľského českého trhu s pivom. Plzenský Prazdroj má napríklad zhruba 40-% podiel na trhu v Česku, ktoré má najvyššiu spotrebu piva na osobu na svete.