Francúzska automobilka PSA Group kúpi stratovú európsku divíziu americkej automobilovej skupiny General Motors (GM) za 2,2 miliardy eur. Transakciou, ktorú obe spoločnosti oznámili dnes v Paríži, vznikne európska automobilová dvojka za nemeckou skupinou Volkswagen.
Spojená spoločnosť chce vyrábať ročne vyše päť miliónov vozidiel ročne. Hlavnou súčasťou európskej divízie GM je nemecká automobilka Opel, v Británii vyrába autá jeho sesterská značka Vauxhall. GM v Európe zamestnáva v 12-tich výrobných závodoch okolo 38-tisíc ľudí, z toho zhruba polovicu v Nemecku. V Británii má GM asi 4500 zamestnancov.
Obavy v Nemecku a Británii
Plány transakcie, ktoré obe firmy oznámili v polovici februára, vyvolali v Nemecku a Británii obavy zo zatvárania tovární a rušenia pracovných miest. Šéf PSA Carlos Tavares sľúbil, že bude ctiť doterajšie záväzky GM voči výrobe a zamestnanosti.
Tavares minulý týždeň povedal, že prevzatie Opla ponúka príležitosť na vytvorenie európskeho automobilového šampióna, ktorý by mohol čoskoro predávať viac ako päť miliónov vozidiel ročne. Vlani PSA predala 3,15 milióna vozidiel. PSA očakáva zo spojenia do roku 2026 ročnú úsporu 1,7 miliardy eur, uviedla dnes francúzska automobilka podľa agentúry Reuters.
Pomoc od štátu
Spojením PSA s európskou divíziou GM vznikne skupina sa zhruba 16-percentným podielom na európskom automobilovom trhu a vystrieda francúzsky Renault na pozíciu druhej najväčšej európskej automobilky za Volkswagenom, ktorý má na európskom trhu podiel 24 percent.
PSA sa pritom ešte pred tromi rokmi nachádzala v ťažkostiach a nechala si pomôcť francúzskym štátom spoločne s čínskym investorom, automobilkou Dongfeng Motor.
Koniec strát?
Opel sa v čase svetovej finančnej krízy dostal do existenčných problémov. GM uvažovala o jeho predaji, nakoniec sa ho ale rozhodla reštrukturalizovať.
Opel dúfal, že do vlaňajška sa vymaní zo strát, za minulý rok ale utrpel ďalšiu stratu 257 miliónov dolárov (243 miliónov eur). Firma vlani zvýšila predaj na európskom trhu o zhruba štyri percentá na 1,16 milióna vozidiel, čo bolo maximum od roku 2011.