Spraví tak na základe záverov revízie výdavkov na dopravu, ktorú rezort financií urobil v roku 2016 v rámci projektu Hodnota za peniaze.
Vyplýva to z Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2017, ktorý na dnešnom zasadnutí odobrila vláda. V rámci hodnotenia dopravných projektov sa ministerstvo financií pozrie na projekty výstavby diaľnic a rýchlostných ciest za odhadovaných 5,4 miliardy eur, približne 1,1 miliardy eur sú predpokladané náklady na projekty na cestách prvej triedy a zhruba jednu miliardu eur predstavujú prioritné železničné investície.
"Cieľom hodnotenia je vytvoriť nový zoznam dopravných investičných priorít realizovateľných v rámci aktuálneho fiškálneho rámca," avizovalo ministerstvo financií. Zároveň uviedlo, že všetky budúce investičné projekty, ktorých predpokladaný investičný náklad je vyšší ako 40 miliónov eur, budú vo fáze prípravy štúdie realizovateľnosti podrobené analýze nákladov a prínosov aj zo strany rezortu financií.
Celkovo má ministerstvo dopravy a ním zriadené organizácie na dopravu v roku 2017 vyčlenených 2,2 miliardy eur. Podľa rezortu financií však napríklad výdavky Slovenskej správy ciest na údržbu a opravy siete 3176 kilometrov ciest prvej triedy nie sú dostatočné.
"V roku 2015 bolo až 45 percent ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave a aj dnešné cesty v dobrom stave sa pri súčasnej úrovni financií na údržbu a opravy budú postupne dostávať do nevyhovujúceho stavu a následne vyžadovať drahú rekonštrukciu," upozornilo ministerstvo.
Priemer výdavkov na údržbu a opravy bol podľa rezortu v rokoch 2009 až 2016 vo výške 45 miliónov eur ročne, rozpočet na roky 2017 až 2019 predpokladá úroveň 49 miliónov eur ročne. "Pričom optimálna ročná úroveň je podľa revízie výdavkov 64 miliónov eur. Ministerstvo dopravy bude v rámci už alokovaných zdrojov hľadať ďalšie spôsoby ich navýšenia," doplnilo ministerstvo financií.