V dňoch 13. a 14. mája sa opäť konala Horeca konferencia, kde sa pravidelne stretáva odborná verejnosť a podnikatelia z tohto segmentu. Horeca konferencia v Senci s názvom Set up the future ponúkla aj tento rok zaujímavý odborný program, ktorý sa venoval štyrom okruhom. Konkrétne know-how, data, human resources a networking essential. a po pandemickej prestávke bola znovu otvorená aj súťaž Hotelier roka.
Modernizácia a novinky
V pondelok 13. mája v poobedňajších hodinách prebehlo zasadnutie prezídia, stretnutie vzdelávacej sekcie a valné zhromaždenie členov asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska. Pod názvom Digitalizácia v aHrS sa kompetentní venovali aj modernizácii asociácie a novinkám pre samotných členov asociácie.
„Digitalizácia je pre podnikateľov nielen v našom odvetví esenciálna z niekoľkých dôvodov,“ vysvetľuje Martin Novotný, generálny manažér asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska. Po prvé, v dnešnej dobe sú digitálne technológie neodmysliteľnou súčasťou života a spotrebiteľských návykov. Zákazníci očakávajú rýchle a pohodlné služby, ktoré im digitálne nástroje môžu poskytnúť. od objednávania cez mobilné aplikácie až po online rezervácie a platby, digitalizácia umožňuje podnikateľom ponúknuť svojim zákazníkom lepšie a automatizované služby.
Ďalším dôležitým faktorom je efektivita a zlepšenie prevádzky. Digitálne nástroje ako softvérové systémy na riadenie rezervácií, gastromanažmentu alebo riadenie personálu môžu výrazne zjednodušiť a zefektívniť prevádzku poskytovateľov v odvetví Horeca. automatizácia rutinných úloh a lepšie riadenie zásob a personálu môžu znížiť náklady a zvýšiť produktivitu.
Okrem toho digitalizácia umožňuje lepšiu analýzu a porozumenie zákazníckych preferencií a správania. „Preto asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska venuje veľkú pozornosť digitálnym trendom a je popularizátorom moderných technologických riešení,“ dopĺňa Novotný.
Ďalší deň Horeca konferencie sa začal tlačovou konferenciu asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska. Prebiehajúca digitálna a zelená transformácia spoločnosti, nové trendy či aktivita zahraničných konkurentov – to sú len niektoré premenné, ktoré musia slovenskí zamestnávatelia v oblasti cestovného ruchu zohľadňovať pri svojej činnosti, pokiaľ chcú udržať krok s okolitým svetom a udržať si svojich zákazníkov.
Štandardizácia a jednotný prístup k požiadavkám kladeným na ubytovacie zariadenia by hotelierom v praxi zabezpečili väčšiu prehľadnosť o aktuálnych nárokoch. Základná vyhláška, ktorá definovala klasifikačné znaky jednotlivých ubytovacích zariadení, je však na Slovensku zrušená už viac ako tri roky. V praxi to znamená, že chýba návod klasifikácie ubytovacích zariadení, čo znamená, že ani počet hviezdičiek nie je zárukou kvality.
„Požiadavky na úroveň vybavenia sa v Horeca sektore dynamicky menia. Dlhodobo preto upozorňujeme na nevyhnutnosť zásadnej úpravy legislatívy, ktorá by upravovala klasifikačné kritériá ubytovacích zariadení tak, aby ich bolo možné pravidelne aktualizovať,“ vysvetľuje Novotný. „Práve z tohto dôvodu sa dlhodobo apeluje na zavedenie jednotného klasifikačného systému Hotelstars Union, ktorý je stabilne ukotvený už v devätnástich európskych krajinách, pričom jeho súčasťou je viac ako 22-tisíc klasifikovaných hotelov v členských krajinách európskej únie,“ pokračuje Novotný.
Prísľub od vlády
V programovom vyhlásení vlády je zakotvené, že vláda sa zasadí o vytvorenie moderného systému kategorizácie ubytovaní. Jednou z kľúčových priorít novovzniknutého ministerstva cestovného ruchu a športu je rozvoj domáceho cestovného ruchu, a teda aj s ním súvisiaca implementácia jednotnej klasifikácie na Slovensku. „cestovný ruch je globálne odvetvie, pričom 40 percent hostí na Slovensko prichádza zo zahraničia. Jednou z priorít ministerstva cestovného ruchu a športu je vytvárať podmienky a nástroje, aby sa tento podiel zahraničných hostí zvýšil v dlhodobom horizonte na 60 percent. Zabezpečenie garancie porovnateľnej kvality, ktorá obstojí v konkurencii s európskym štandardom, vnímame ako jednu z podmienok na dosiahnutie tohto cieľa. Hľadáme vhodné cesty, ako zabezpečiť nielen implementáciu, ale aj dlhodobú udržateľnosť takýchto systémov za účasti profesijných združení, ktoré sa na tvorbe a aktualizácií takýchto nástrojov podieľajú,“ konštatuje Marek Harbuľák, štátny tajomník ministerstva cestovného ruchu a športu.
Asociácia už krátko po vzniku ministerstva predložila rezortu svoj prvý návrh vízie implementácie štandardov klasifikácie ubytovacích zariadení na Slovensku. „V rámci pracovnej skupiny aktívne komunikujeme predovšetkým s kolegami z okolitých krajín, ako sú Česko, Maďarsko, rakúsko či Slovinsko, pričom sa zaujímame predovšetkým o nastavenie jednotlivých procesov, legislatívne úpravy aj samotné hodnotenie s odstupom času po implementácii. Naším cieľom je spoločne s ministerstvom pripraviť skutočne funkčnú a efektívnu klasifikáciu. Jasné a uchopiteľné pravidlá zvyšujú kvalitu podnikateľského prostredia,“ dopĺňa Veronika Šiklová, generálna manažérka residence Hotel & club Donovaly, ktorá je zároveň členkou prezídia asociácie.
Priority v Horeca segmente
Utorok 14. mája tejto konferencie bol však venovaný aj ďalším kľúčovým témam v hotelierstve a gastre. Diskutovalo sa o pomoci, ktorú v rámci podnikania v Horeca segmente predstavuje takzvaná priama rezervácia. experti sa venovali aj otázke spoločenskej zodpovednosti firiem. Účastníci stretnutia si mohli vypočuť i rady, ako urobiť svojich návštevníkov šťastnými a ako im dopriať čo najlepší zážitok.
Pozornosti odborníkov neušla ani aktuálne horúca téma o zvyšovaní daní zo sladených nápojov, ktorá by pre Horeca segment mohla znamenať ďalšie finančné zaťaženie. V neposlednom rade sa odborná debata zamerala aj na fakt, že bez ľudí to v hotelierstve a gastre jednoducho nejde.
„Nedostatok zamestnancov v odvetví Horeca je dlhodobým problémom, ktorý má niekoľko príčin. Jedným z hlavných faktorov je sezónny charakter a povaha práce. V období vrcholnej sezóny letnej či zimnej môže byť dopyt po pracovnej sile výrazne vyšší ako počas menej frekventovaných mesiacov, čo spôsobuje nerovnováhu medzi ponukou a dopytom na trhu práce,“ dodáva Novotný. okrem toho, práca v odvetví Horeca môže byť zamestnancami hodnotená ako fyzicky aj emocionálne náročná. rozvrhnutie pracovného týž dňa môže byť nepravidelné a zamestnanci sa musia vyrovnať s vysokým pracovným tempom a náročnými zákazníkmi.
Ďalším faktorom môže byť nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily v určitých oblastiach. Niektoré pozície v Horeca vyžadujú špecifické zručnosti alebo skúsenosti. existuje niekoľko spôsobov, ako tento problém riešiť, napríklad zlepšením podmienok pre zamestnancov.