Roky ste bojovali o zníženie dane z pridanej hodnoty na gastro. Nakoniec ste si ju našli takpovediac pod vianočným stromčekom. Čo teraz?
Sme radi, že po dlhých rokoch bola vypočutá naša požiadavka. Aj keď sme si ju predstavovali trochu za iných okolností a podstatne skôr. Ale dobre, sme radi aj za takéto riešenie. Pomôže nám to zvýšiť konkurencieschopnosť našich služieb, hoci sa zníženie DPH prijímalo ako pomoc z dôvodu vysokých cien energie. Tento nástroj nám začne pomáhať, keď budeme mať obraty. Hneď v prvých mesiacoch nemôžeme očakávať efekty.
Prečo?
Január, február nie sú sezónou pre väčšinu gastropodnikov, s výnimkou tých v lyžiarskych strediskách. Nástroj začne byť účinný v máji, júni, podľa rozbehu sezóny. Naďalej budeme potrebovať v prípade vysokých cien energií ich kompenzácie. V decembri sa totiž končili zmluvy väčšine prevádzok. V nových návrhoch boli zakomponované niekoľkonásobne vyššie ceny ako dosiaľ. Mnohé podniky budú musieť nakupovať spotovo, čo takisto znamená niekoľkonásobne vyššie náklady.
Predsa len je kvalitatívny rozdiel medzi spotovou objednávkou a zazmluvnenou. Dokážete odhadnúť ich predpokladaný pomer v tomto roku?
Posledný prieskum sme robili v septembri. V tom čase takmer tretina prevádzok nakupovala spotovo, teda už mali vypovedanú zmluvu alebo sa im končila. Od 1. januára je v tejto situácii viac ako polovica prevádzok. Medzičasom prichádzali informácie od našich členov, že dostali návrhy, no väčšinou neakceptovateľné.
Len pár dní pred trvalým znížením DPH z 20 percent na 10, parlament ju schválil dočasne na tri mesiace. Aká bola vtedy vaša prvá reakcia?
Už predtým sme sa snažili osloviť poslancov a politikov s vysvetlením, že znížiť daň na prvé tri mesiace nemá zmy...
Zostáva vám 85% na dočítanie.