Ikea, Gucci, Heinz či Baťa. To je len zopár príkladov rodinných firiem známych na celom svete. Tie sú stabilnou súčasťou každej ekonomiky. Na Slovensku podľa odhadov zamestnávajú polovicu pracovnej sily, významne sa podieľajú na hospodárskom raste a podľa odborníkov je ich význam nevyčísliteľný. Na rozdiel od gigantov budujú pre svojich pracovníkov vo firme rodinné, teda stabilné zázemie. A ich hlavným rozdielom oproti veľkým spoločnostiam je v odlišnom spôsobe vedenia. „Sú adaptabilnejšie a absorbujú viac negatívnych vplyvov. Nejde im o krátkodobý profit a je pre nich charakteristické dlhodobé myslenie,“ vysvetľuje riaditeľ na oddelení auditu spoločnosti KPMG Rastislav Begán a dodáva, že ich typickým znakom je snaha zabezpečiť dostatok prostriedkov na vzdelanie, dôchodok i pre ďalšie pokolenia.
Na rodinnej firme sa maká stále
„Osobne som jednu rodinnú firmu vybudoval, respektíve ešte stále budujem. Za veľkú výhodu dobre fungujúcej rodinnej firmy považujem to, že vlastníci pracujú bez ohľadu na pracovný čas, prenos informácií ide priamo a neprestajne a nástupnícka generácia ich nasáva takpovediac ,s materským mliekom‘. Preto je ich rozhodovanie pružnejšie a priamočiarejšie,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Sitno Holding Ľudovít Černák. Napriek tomu, že rodinné podniky nie sú u nás také viditeľné ako medzinárodné korporácie, ich podiel a význam je nesporný. Nájdeme ich v každom odvetví na trhu. „Rodinné firmy sú významnou súčasťou ekonomiky. Vytvárajú stabilné pracovné miesta a podieľajú sa na tvorbe hrubého domáceho produktu a významnou mierou participujú na hospodárskom raste našej krajiny,“ tvrdí Monika Krošláková z Ekonomickej univerzity v Bratislave. Presné štatistiky, koľko rodinných firiem na Slovensku pôsobí, nie sú k dispozícii. Podľa Begána ide o približne 90 percent spoločností. Z prieskumu Moniky Krošlákovej vyplýva, že je to zhruba 82 percent, čo v absolútnych číslach predstavuje okolo 440-tisíc podnikov. „Všeobecne sa dá povedať, že rodinné firmy sú podporou rozvoja ekonomiky,“ uvádza hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš.
Rodinné firmy ručia menom
Pridávajú sa aj ďalší. „Význam rodinných firiem je sumou nevyčísliteľný. Ten, kto do podnikania dáva priamo meno rodiny a jej povesť, dáva vlastne všetko. Zároveň tieto firmy budujú ruka v ruke tradície, ktoré môžu presiahnuť niekoľko generácií,“ konštatuje majiteľ spoločnosti Eplfinance Ondrej Matej. Netreba však zabúdať, že rodinné firmy idú vždy na trh s vlastnou kožou. Ako môžu dosiahnuť veľké zisky, môžu aj o veľa prísť. „Súkromný život podnikateľa a jeho osobnosť sú v podnikaní často hnacou silou. Na druhej strane podnikanie môže ohroziť rodinu, ale aj presne naopak. Rodina môže ohroziť podnikanie, dokonca aj veľmi dobre prosperujúce podnikanie,“ tvrdí konzultant spoločnosti Amrop Mario Fondati a dodáva, že pri rodinných firmách je aj plánovanie oveľa kľúčovejšie ako pri ostatných typoch podnikania, pretože väčšina rodinných statkov je veľmi často priamo naviazaná na podnikanie. S neúspechom môžu rodinné firmy prísť o celý majetok.
Z generácie na generáciu
Ich úspešnosť sa v starších ekonomikách posudzuje podľa toho, koľko generácií si ju odovzdalo. V našich podmienkach je tento ukazovateľ skreslený tým, že voľné podnikanie je relatívne mladé. „Pre slovenské rodinné firmy ide v prípade nástupníctva o novú vec. Kým v zahraničí tieto podniky fungujú niekoľko desaťročí, u nás ich história siaha dvadsať rokov späť,“ hovorí Begán. Podnikateľské prostredie na Slovensku výrazne ovplyvnil spoločenský vývoj, vďaka ktorému podľa Černáka vznikli po revolúcii dva druhy firiem. „Jedna skupina sú rodinné firmy, ktoré prvá generácia vybudovala od nuly a teraz ich preberá druhá generácia. Druhú skupinu tvoria firmy, ktoré prvá generácia sprivatizovala a do vedenia sa teraz dostáva, alebo dostala, druhá generácia,“ dodáva Černák.
ANKETA
Čo môže cena priniesť firmám?
Ocenenie dobrej práce
Rastislav Chovanec, štátny tajomník ministerstva hospodárstva
Pre každú firmu je zadosťučinením, ak získa za svoje aktivity ocenenie, ktoré ukazuje, že robí svoju prácu dobre a že celé podnikanie má aj iný zmysel, ako tvoriť zisk. Je to možnosť marketingovo odkomunikovať pre jej zákazníkov a dodávateľov, že robí niečo lepšie ako konkurencia.
Príbehy, z ktorých sa vieme učiť
Rastislav Begán, riaditeľ na oddelení auditu, KPMG Slovensko
Určite pôjde o prestíž, ale zároveň aj o akési zadosťučinenie, že hoci sa o nich veľa nepíše ani nehovorí, ich každodenná tvrdá práca stojí za to. Je veľmi dôležité povzniesť rodinné podniky na úroveň, ktorá im prináleží. Myslím tým ich zviditeľnenie, pretože to nie sú len právne subjekty riadené napríklad očakávaniami zahraničných materských spoločností, ale sú to skutočné rodinné príbehy, ktoré je zaujímavé zdieľať s nami všetkými, aby sme videli, že podnikanie môže byť aj zaujímavé. Sú to určite príbehy, z ktorých sa vieme veľa naučiť.
Propagácia tohto podnikania
Ondrej Matej, konateľ spoločnosti, Eplfinance Prešov
Založením tejto tradície by sa mohlo pomôcť samotnej propagácii tohto druhu podnikania a ocenené spoločnosti by sa dostali do širšieho povedomia, čo by im mohlo aspoň sčasti uľahčiť podnikanie.
Motivácia zlepšovať sa
Ľudovít Černák st., predseda predstavenstva, Sitno Holding
Cena Petra Slavomíra Kompiša, zakladateľa vašich novín, môže byť nielen odmenou pre tú rodinnú firmu, ktorá ju získa, ale aj vhodnou motiváciou zlepšovať svoje výsledky pre iné rodinné firmy a na druhej strane veľmi dobrou propagáciou tohto modelu vlastníctva a podnikania.
Legislatívna úprava
Peter Kremský, výkonný riaditeľ, Podnikateľská aliancia Slovenska
Reklama, spoločenské uznanie, možno prínos pre budúcu legislatívnu úpravu rodinného podnikania.
Posilnenie dôvery
Monika Krošláková, Obchodná fakulta EUBA
Určite je to vecou prestíže, do budúcnosti posilnenie dôvery perspektívneho partnera/partnerov a, samozrejme, propagácia ich rodinného podniku v médiách.
Zviditeľnenie sa
Mario Fondati, partner, Amrop Slovakia
Predovšetkým zviditeľnenie sa na trhu.
Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.