Júliusovi Hronovi (zľava) pomáha pri riadení firmy manželka Mária, syn Peter a dcéra Zuzana.Pavol Funtál
StoryEditor

„Rodina žije firmou 24 hodín denne“

04.10.2018, 00:00
Hronovcom sa podarilo skĺbiť rozdielne názory dvoch generácií do úspešnej stratégie spoločnosti Auto-Impex.

S dovozom áut začal hneď po revolúcii. Spolu s partiou ďalších nadšencov založil firmu na dovoz a predaj zahraničných áut. Po čase to však medzi šiestimi spoločníkmi začalo haprovať. „Každý mal svoje vlastné ciele, názory a predstavy, ako by mala firma ďalej fungovať. Vnútri spoločnosti nás to stálo príliš veľa energie, ktorá nám potom chýbala smerom von k zákazníkovi a k rozvoju biznisu,“ hovorí pre HN Július Hron, šéf spoločnosti Auto-Impex.

Detstvo medzi autami
Hron nakoniec v roku 1998 všetky podiely od svojich obchodných partnerov odkúpil a firmu začal budovať podľa vlastných predstáv. „Musel som ju personálne posilniť, tak som do nej zapojil manželku Máriu. Biznis sme začali rozvíjať spoločne,“ pripomína Hron, ktorý do podnikania vstúpil z vtedy ešte Československej televízie. Aj v bratislavskej Mlynskej doline, kde televízia dodnes sídli, pritom pracoval s autami – začínal ako šofér a postupne sa vypracoval na šéfa oddelenia dopravy. Pod palcom mal dovedna 250 televíznych áut.

V čase vzniku firmy sa Hronovcom narodil syn Peter. Manželský pár mal už vtedy malú dcérku Zuzanu. Obe deti tak prakticky vyrastali v prostredí osobných i nákladných áut. S firmou si budovali vzťah a prežívali s ňou všetky ťažkosti, ale i úspechy.

Zuzana a Peter sa tak prirodzene začlenili do kolektívu Auto-Impexu. „V podstate sme odmalička ani nemali inú možnosť, autá jednoducho boli v našej krvi. Trávili sme medzi nimi každé popoludnie školského roka, každý víkendový deň, ale i celé prázdniny. Najprv sme sa vo firme hrávali, potom triedili papiere a zdvíhali telefóny. Nakoniec sme sa zapojili do ozajstného pracovného procesu,“ pripomína Zuzana, ktorá je aktuálne šéfkou marketingu Auto-Impexu. Hronova manželka Mária má na starosti prokúru, syn Peter je čerstvým vedúcim servisu osobných vozidiel.

Základný pilier biznisu
A práve rodina tvorí základný pilier obchodnej filozofie Auto-Impexu. „Rodinné podnikanie našu firmu rozhodne drží pohromade. Delíme sa o spoločné problémy, zážitky, myšlienky aj ideály. Deti prinášajú do biznisu nové trendy a my svoje skúsenosti,“ dopĺňa Hron.

Na druhej strane, určitou nevýhodou je podľa neho skutočnosť, že firmou žijú bez prestávky. „Niekedy je veľmi ťažké oddeliť naše súkromné problémy od firemných. V každom prípade som presvedčený, že tých plusov je viac ako mínusov.“

Postupne, ako deti rástli, začali sa spolupodieľať na fungovaní firmy a prinášať do nej svoje nápady, ktoré sa však nie vždy zlučovali s názormi rodičov. „Spočiatku sme s takýmito problémami zápasili aj my. Nakoniec sme si však sadli, každý povedal svoje predstavy a takto sme vytvorili spoločnú stratégiu firmy na nasledujúcich desať rokov. Vzniklo projektové riadenie, prostredníctvom ktorého sa teraz všetci spolu snažíme formovať budúcnosť.“

Cez všetky pozície
Auto-Impex má už zhruba desaťročie stabilný počet zamestnancov – asi dve stovky. Prirodzene, aj v rodinnej firme Hronovcov dochádza k určitej fluktuácii. Platí to najmä o nových pracovníkoch, ktorí nedokážu naskočiť do rozbehnutého vlaku. „Predsa len, je to pomerne náročné, keďže u nás sa o zákazníkov staráme skutočne 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Navyše, práca okolo áut je dosť rušná. Napriek tomu je zhruba 50 percent našich zamestnancov vo firme viac ako desať rokov,“ dopĺňa šéf spoločnosti.

V podniku je tak podľa neho veľa ľudí, ktorí tam pracujú od úplného začiatku. Práve tých považujú Hronovci za súčasť svojej rozvetvenej rodiny. Len tak sa totiž dá udržať kontinuita celej spoločnosti. „Prišli ako čerství absolventi zo škôl a celý svoj produktívny život rozvíjajú našu firmu. Všetci vedúci oddelení vyrástli zospodu, teda z radových zamestnancov. Dnes sú mnohí z nich dokonca riaditeľmi jednotlivých oblastí.“

Firma tak nemá vedúceho, ktorého by prijali na manažérsku pozíciu bez toho, aby prešiel celým oddelením. Práve to Hronovci berú ako základ lojality a profesionality celého tímu. O tom, že firma v tomto smere nepozná výnimky, svedčí aj skutočnosť, že všetkými pozíciami v nej prešli aj samotné deti Hronovcov.

Najviac energie venujeme komunikačnému softvéru

Július Hron, konateľ spoločnosti Auto-Impex, pre HN.

Autá dovážate na Slovensko už 25 rokov. Ako sa odvtedy zmenil biznis a čomu teraz venujete najviac energie?
V 90. rokoch sme začali v jednej prenajatej kancelárii v bratislavskom Dome odborov. Dnes máme päť plnohodnotných centier s komplexnou ponukou vozidiel a najširšou ponukou služieb na Slovensku. Neustále musíme rozvíjať sortiment služieb a rozširovať prevádzky. Najväčšiu energiu momentálne vkladáme do nového komunikačného softvéru, ktorý by mal zjednodušiť komunikáciu našim 30-tisíc zákazníkom.

Chystáte sa vstúpiť do nových sektorov biznisu?
Naša spoločnosť sa zaoberá predajom celej škály vozidiel a zabezpečovaním služieb k nim. Predávame osobné i nákladné autá, autobusy, špeciálne vozidlá, záchranárske aj hasičské autá, výškovú techniku. Zaoberáme sa však alternatívnymi pohonmi. Desať rokov predávame plynové vozidlá a päť rokov elektromobily. Šírka nášho sortimentu je taká veľká, že sa do nových sektorov nechystáme vstúpiť.

Akú úlohu zohrávajú vo vašom biznise inovácie?
Naozaj veľkú úlohu. Tým, že inovácie v automobilovom priemysle sú veľmi dynamické, musíme udržiavať trend a tempo. Mnoho úsilia venujeme zavádzaniu autonómnych technológií do vozidiel, systému zdieľania áut, ako aj cielenému rozširovaniu elektromobility na Slovensku.

Podporujete sami rozvoj nových technológií?
Určite áno. Automobilový priemysel, aj autá ako také, sú postavené na inováciách. Celých 25 rokov nás to ženie k moderným technológiám a trendom.

My dnes pracujeme so všetkými novými technológiami. V podstate sme v tomto smere ustavične v škole. Máme dokonca aj vlastnú Auto-Impex akadémiu, kde sa naši zamestnanci permanentne vzdelávajú v oblasti nových produktov a technológií. V súčasnosti už autá jazdia takmer samy bez šoféra. Vývoj ide veľmi rýchlo dopredu. My sme ešte nedávno ani len vo sne nerátali s tým, že raz takéto technológie budeme mať.

Firmy, za ktoré môžete hlasovať
ADA WASTE, s. r. o.
AUTO-IMPEX, spol. s r. o.
ALFA BIO, s. r. o. – Lunter
MATADOR HOLDING, a. s.
Mäspoma, spol. s r. o.
Medeko Cast, s. r. o.
MINIT SLOVAKIA, spol. s r. o.
Robotec, s. r. o.
Marián Šupa
Víno Matyšák, s. r. o.

Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.

01 - Modified: 2024-08-11 07:30:00 - Feat.: - Title: Názvy legendárnych spoločností vznikali náhodou ale aj veľmi premyslene. Ako sa narodili IKEA, Spotify či LEGO? 02 - Modified: 2024-08-08 12:00:00 - Feat.: - Title: Návrat do minulosti: Tieto autá ste mali v garáži možno aj vy. Spoznáte ešte ich mená? 03 - Modified: 2024-08-01 13:30:00 - Feat.: - Title: Superodpočet nie je pre začínajúce startupy vhodný. Prečo je to tak? 04 - Modified: 2024-07-23 09:06:40 - Feat.: - Title: Vláda si posvieti na fiktívnych živnostníkov, firmám hrozia pokuty 05 - Modified: 2024-07-22 12:20:30 - Feat.: - Title: Rast nezamestnaných prekvapil, firmám stále chýba pracovná sila, tvrdia analytici
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/generacna-vymena, menuAlias = generacna-vymena, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. august 2024 23:18