Počas desiatich rokov od prechodu na trhovú ekonomiku kumulovala Daňová správa SR celkový objem nedoplatkov na daniach za takmer 85 mld. Sk. Takmer polovica tejto sumy nebude nikdy zaplatená do štátneho rozpočtu. Spoločnosti, ktoré dlžia spoločnej kase buď neexistujú, alebo nemajú majetok, ktorým by tento dlh splatili. Spoločná kasa je v tomto zmysle Štátny rozpočet, ktorému tieto peniaze nepochybne chýbajú. Táto suma by mohla vyriešiť nedofinancované zdravotníctvo, školstvo, kultúru. Tie peniaze niekto dlží nám všetkým. Neplatenie daní nie je štandardnou záležitosťou. Preto je plne legitímna snaha DR SR a MF SR robiť všetko pre to, aby nikto v tomto štáte nepodvádzal na daniach, ktoré mu zákon ukladá platiť. Zameranie daňovej kontroly na rizikové skupiny daňových subjektov je navyše efektívnejšie ako náhodné vylosovanie daňového subjektu na kontrolu.
Ak bola verejná mienka v minulosti naklonená tým, ktorí daňové zákony obchádzali, bola to možno sčasti aj daň za transformačný proces a verejnosť túto skutočnosť neštandardne tolerovala. Dnes je to rovnako ako pred rokmi trestuhodné. Podľa toho by sme to mali aj všetci posudzovať. Ak si niekto myslí, že daňová kontrola je neštandardným prvkom v trhovej ekonomike, nemôže vedieť posúdiť túto ekonomiku kvalifikovane.
Daňová správa SR urobí všetko pre to, aby nikto v tomto štáte nezaplatil ani o jednu korunu viac na daniach, ako mu ukladá zákon. Všetci tí, ktorí si svoju povinnosť nesplnia, však musia byť za to aj spravodlivo potrestaní. A to je štandardný postup v štandardnej trhovej ekonomike a demokracii. Inak môžeme ísť rovno cestou daňových rajov a banánových republík.
StoryEditor
Sme štandardnou ekonomikou
Počas desiatich rokov od prechodu na trhovú ekonomiku kumulovala Daňová správa SR celkový objem nedoplatkov na daniach za takmer 85 mld. Sk. Takmer polovica tejto sumy nebude nikdy zaplatená do štátneho rozpočtu. Spoločnosti, ktoré dlžia spoločnej kase buď neexistujú, alebo nemajú majetok, ktorým by tento dlh splatili.