Nové technológie dnes prenikajú do našich životov čoraz rýchlejšie a postupné nahrádzanie ľudskej práce strojmi sa čoskoro výrazne dotkne nových oblastí.
Okrem obchodovania na kapitálových trhoch to môže byť napríklad doprava či tradične konzervatívne súdnictvo. Ide o prirodzený a nevyhnutný vývoj, ktorý nám prinesie veľa výhod počínajúc rýchlosťou, elimináciou chybovosti či neobmedzenými kapacitami. Niektoré zručnosti však ostanú ľuďom a stroje ich nenahradia.
V banke zvonia telefóny a stále ich dvíhajú ľudia. Pripravme sa však, že v horizonte piatich rokov to tak nemusí byť. Vo finančnom sektore dôjde k masívnemu nahradeniu ľudskej práce počítačmi, rovnako ako v oblasti investovania.
Hlavným dôvodom bude tlak regulátorov na objektivitu a kvalitu práce. Ak sa napríklad dnes rozhodne klient pre konkrétnu investíciu a zavolá do banky a všetky nasledujúce kroky sprocesuje počítač. Je to bezpečné a nevznikajú žiadne chyby.
Ľudia majú limitovanú kapacitu, do rozhodovania vkladajú emócie
Pre nerozhodnutých klientov budú ešte stále k dispozícii zamestnanci banky, ktorí vypočujú, spoznajú príbeh každého individuálne a odporučia riešenia na mieru vyhovujúce prirodzenosti a požiadavkám klienta.
Zatiaľ teda človek pridanú hodnotu vo finančnom sektore má. V porovnaní s počítačom však máme jednu obrovskú nevýhodu a tou je limitovaná kapacita. Nehovoriac o rýchlosti spracovania dát, vyhľadávaní, či porovnávaní informácií.
Stroj môžete "plniť" údajmi 24 hodín denne, sedem dní v týždni, a uložené informácie nikdy nezabudne. Výsledkom práce stroja sú úplne objektívne informácie, na rozdiel od tých subjektívnych ľudských. Ľudia do rozhodovania vkladajú emócie, ktoré nie sú pre investora vôbec dobrým spoločníkom.
Rutinné úkony urobia lepšie stroje, pre nás zostanú vyhradené soft skills
Neznamená to, že by mala ľudská práca z bánk úplne vymiznúť, no jej úloha bude iná. Presunie sa do vzťahovej roviny. Svoju kreativitu a schopnosti využijú ľudia v inom smere.
Zatiaľ čo počítač urobí lepšie a presnejšie rutinné a ultimatívne úkony, ktoré nemáme radi - tzv. hard skills, človeku zostanú vyhradené strojmi ťažko definovateľné soft skills.
Počítače nahradia ľudskú silu aj v súdnictve a v doprave
Osobne sa domnievam, že v budúcnosti sa budú riešiť počítačom aj súdne spory. Veď kto je lepší v analyzovaní dát a hľadaní podobností? Počítač, alebo človek? Nezaplatíte hromadu peňazí právnikom, ale budete mať k dispozícii softvér, ktorý vyhľadá všetko potrebné.
V investovaní vám počítačový program, ak zadáte do neho potrebné parametre, vyberie z desiatok tisíc inštrumentov len tie najlepšie, zodpovedajúce vašim potrebám. To všetko úplne bez emócií a subjektívnych vplyvov.
Som presvedčený, že počas krátkej doby sa masovo presadia aj autonómne a zdieľané autá. Ak budeme mať synchronizovanú dopravu po meste, odpadne potreba väčšiny semaforov aj parkovacích miest.
Nehodovosť strojov bude nižšia, práve vďaka vopred definovanému správaniu bez emócií. Ak sa predsa len stane nehoda, automaticky sa zavolá záchranka.
Z môjho pohľadu to bude oveľa bezpečnejšie ako dnes. Tempo akceptácie technológií sa nespomalí, bude sa naopak vďaka túžbe po komforte a bezpečí zrýchľovať. Nemôžeme byť staromódni a žiť v minulosti. To by sme ešte stále chodili len pešo.
Autor je riaditeľ Saxo Bank pre strednú a východnú Európu.