StoryEditor

Nestrašme odpočúvaním

22.05.2007, 00:00
Ad Polícia uvidí, komu voláte, HN 18. 5. 2007, s.7

Európska smernica boja proti terorizmu a organizovanej trestnej činnosti vznikla na základe požiadaviek krajín, ktoré sa stretli s vážnejšími formami organizovaného zločinu ako Slovensko, my sa musí dostať iba na ich úroveň. Ak na nej nebudeme, môže sa stať, že teroristi budú mať pri príprave útoku základňu na Slovensku, a ak budeme požiadaní o údaje, nebudeme mať čo poskytnúť. Navrhované opatrenia vychádzajú zo zistení, ktoré priniesla prax tak u nás, ako aj v zahraničí a sú vypracované tak, aby sa zvýšila účinnosť odhaľovania závažných teroristických a trestných činov.
Návrh novely zákona o elektronických komunikáciách rieši implementáciu európskej smernice týkajúcu sa uchovávania údajov a jeho predmetom nie je oblasť odpočúvania. Zároveň je potrebné zdôrazniť, že zákon o elektronických komunikáciách nie je zákonom, ktorý rieši používanie prostriedkov na odpočúvanie, a preto jeho novela nemá súvis s rozširovaním možností v tejto oblasti. V súčasnom znení zákona je spomenutá oblasť odpočúvania iba v § 13 (všeobecné povolenie), ods. 2 písm. j), ktorým je uložená povinnosť zabezpečiť príslušnému telekomunikačnému operátorovi zariadenie na odpočúvanie v príslušnej sieti a jeho pripojenie do siete na náklady podniku (podmienky a možnosti odpočúvania rieši zákon č. 166/2003 o ochrane pred odpočúvaním a zákon č. 301/2005 - Trestný poriadok), pričom tento stav je platný od vzniku tohto zákona v roku 2003.
Návrh novely v oblasti poskytovania osobných údajov a ich uchovávanie je uplatnením povinnosti uchovávať prevádzkové údaje v rozsahu a v zmysle európskej smernice, ktorou je Slovenská republika viazaná.
V návrhu nie je rozšírenie okruhu telekomunikačného tajomstva. V rámci prvého kola medzirezortného pripomienkového konania boli okruhy telekomunikačného tajomstva len koncepčne preskupené bez toho, aby sa zmenil obsah telekomunikačného tajomstva.
Zvolili sa alternatívy prístupu k určitým okruhom predmetu telekomunikačného tajomstva (prevádzkové a lokalizačné údaje), a to na základe príkazu sudcu v trestnom konaní alebo na základe žiadosti podpísanej štatutárnym orgánom MV SR alebo ním poverenou osobou v rámci operatívno-pátracej činnosti pred začatím trestného konania. Tým je dostatočne zabezpečený mechanizmus kontroly odôvodnenosti žiadosti. Takýto stav už v tomto zákone bol aj v minulosti.
MV SR bolo jedným z oslovených subjektov v rámci druhého kola medzirezortného pripomienkového konania, rovnako ako telekomunikační operátori. Každý zo subjektov zasielal svoje pripomienky ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. S pripomienkami telekomunikačných operátorov bude MV SR konfrontované až v rámci rozporového konania.
Návrh zmeny bezplatného prístupu k dátam na platený nie je okruhom, ktorý sa týka implementácie európskej smernice boja proti terorizmu a organizovanej trestnej činnosti do zákona o elektronických komunikáciách. Bezplatné poskytovanie súčinnosti od telekomunikačných operátorov je v tomto zákone ukotvené od začiatku jeho vzniku, teda od roku 2003.

Michal Kopčik, 1. viceprezident Policajného zboru SR

01 - Modified: 2003-05-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Trestanie nevinných 02 - Modified: 2003-05-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Koľko je to tak akurát?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 08:07