Vládna kampaň by sa referendom nemala končiť. Naopak, mala by sa rozšíriť a zintenzívniť. A najvýznamnejšia by mala byť zmena kvality -- od platonického presviedčania o užitočnosti vstupu a zvažovania výhod a nevýhod pre občana by sa malo prejsť k vecným a tvrdým otázkam vstupu. Zmien bude pre podnikateľov dosť už od prvých májových dní roku 2004 -- budeme v jednotnom colnom priestore, fungovať budú režimy obehu tovaru podľa pravidiel únie. Je rok na to, aby sa celá krajina pripravila. Nemalo by sa stať, že colné priechody upchajú kamióny, ktorých vodiči nebudú vedieť ako ďalej. Vláda bude musieť včas vývozcom i dovozcom vysvetliť režimy DPH a jednotlivých druhov spotrebných daní v Európskej únii a z toho vyplývajúce práva a povinnosti našich subjektov.
Mnohé praktické veci sa dajú vysvetliť a po väčšom či menšom chaose, ktorý určite bude, aj zvládnuť. Roky však musí trvať vysvetľovanie, ako si počínať pri záujme o čerpanie európskych fondov. Zatiaľ je na ťahu vláda, lebo Národný rozvojový plán brala na ľahkú váhu a z Bruselu nám ho vrátili s niekoľkými desiatkami strán pripomienok. Momentálne je v negociačnej fáze, ale prepracovaný návrh sa nebude meniť v zásadných bodoch a záujemcovia ho môžu brať ako orientačný podklad pre ďalšie práce. Medzi vládou a potenciálnymi príjemcami európskej pomoci, ktorými sú VÚC, obce, mestá, podnikatelia i ad hoc vytvorené združenia, musí vzniknúť silný tok informácií -- od všeobecných, po inštruktážne smernice.
Utorkový HNClub -- Klub Hospodárskych novín, v Banskej Bystrici ukázal, že o čerpanie povstupových fondov majú predsedovia VÚC, starostovia a primátori, záujem. Na ceste ich čaká veľa prekážok, lebo náležitostí žiadostí je veľa a nie sú jednoduché. Celý systém je dosť zložitý na pochopenie, tobôž na jeho aplikáciu. Všetkým by však malo byť jasné splnenie podmienok sine qua non, bez ktorých sa posudzovací a schvaľovací proces ani nezačne -- vyrovnanie pozemkov, platné stavebné povolenie a kofinancovanie. Projekty musia napĺňať priority Národného rozvojového programu, ktorým je rast konkurencieschopnej výroby, služieb a domáceho rastového potenciálu, rast zamestnanosti založený na kvalifikovanej a flexibilnej pracovnej sile, multifunkčné poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka a rozvoj infraštruktúry, vyvážený regionálny rozvoj.
V pôsobnosti štátu je okrem budovania administratívnych kapacít aj zodpovednosť za prípravu a realizáciu operačného programu a troch sektorových operačných programov, ktoré obsahuje Národný rozvojový program. Vláda a šesť ministerstiev, ktoré sa na tom podieľajú, budú držať bobríka schopností. Na nedostatočne pripravený Národný rozvojový program bola možnosť reparátu, ale meškanie realizácie jeho dopracovaného variantu bude znamenať veľké škody, s dôsledkami do budúcnosti.
Vari pre žiadnu oblasť ekonomického a verejného života neplatí porekadlo: Včera bolo neskoro tak, ako pre prípravu na čerpanie európskych fondov.
StoryEditor