Akcie Volkswagenu zažívajú aktuálne volatilný rok. Nemecký automobilový producent začal s raketovým štartom nadopovaným kvantitatívnym uvoľňovaním Európskej centrálnej banky, oslabeným eurom a pokračovaním lacných úverov.
Po vrchole v marci však nasledovali zlé správy z Číny a jej spomaľujúcej ekonomiky, ktoré dali akcie automobilky do pohybu. Nasledoval masívny pokles končiaci veľkým pádom tento týždeň. Odhalilo sa totiž, že americká pobočka Volkswagenu podvádzala americké úrady pri emisných kontrolách dieselových vozidiel. Akcie tak klesli až o 22 percent.
Spolu s následným utorkovým prepadom trhovej hodnoty spoločnosti o zhruba 19 miliárd dolárov to vyvoláva otázku, čo bude nasledovať.
Hodnota akcií Volkswagenu v roku 2015
Normálne, keď sa odhalí nejaký škandál, cena akcií sa po páde rýchlo zotaví, pretože obchodníci využijú pokles k novým nákupom, čo vytlačí cenu nahor. Dobrým príkladom je britská banka Standard Chartered, ktorá 7. augusta 2012 spadla za jeden deň až o 26 percent. Dôvodom bola správa, že banka pomáhala Iránskej vláde „vyprať“ 250 miliárd dolárov pochádzajúcich z ilegálnych transakcií.
Po niekoľkých týždňoch sa banka dohodla s americkými úradmi na výške pokuty 340 miliónov dolárov. Ako znázorňuje graf nižšie, cena akcií do konca toho roka dosiahla svoje nové maximum.
Prečo teda investori nenakupujú v prípade Volkswagenu? Neistota je jednoducho príliš veľká a neexistuje doteraz žiadny podobný precedens. V prípade Standard Chartered tu bola jasná predstava, aká veľká pokuta môže byť.
Ak však Volkswagen porušil americký zákon o emisiách, predstavuje to 37 500 dolárov za vozidlo. Podľa počtu predaných dieselových áut to predstavuje možnú pokutu až vo výške 20 miliárd dolárov. Navyše koncern začínajú preverovať i iné krajiny, ako napríklad Austárlia, ktorá tiež overuje, či automobilka porušila ich emisné zákony.
Inými slovami, americká záležitosť vôbec nemusí byť izolovaným prípadom. Riziko pre koncern teda môže byť oveľa vyššie. V najhoršom možnom prípade to môže znamenať zákaz predaja dieselových vozidiel tejto značky v USA na istý čas, podobne ako francúzska banka BNP Paribas dostala výluku z určitých transakcií na jeden rok a ešte deväť miliardovú pokutu. Dôvodom bolo poskytovanie zakázanej pomoci krajinám Sudán, Kuba a Irán.
Dôvodom, pre ktorý dnes vidíme takto veľký pokles akcií Volkswagenu, je, že americké úrady sa nezdráhajú vyslať porušovateľom pravidiel i veľmi silný signál.
Je však nepravdepodobné, že by americká administratíva udelila nemeckému výrobcovi áut až takú veľkú pokutu. Vysvetlením je, že 13,6 percenta tržieb koncernu pochádza zo Severnej Ameriky, konkrétne z USA je to desať až 12 percent, znamená to teda, že zisk automobilky z USA predstavuje 1,1 až 1,3 miliardy dolárov.
Bolo by preto veľmi zvláštne pokutovať spoločnosť takou veľkou sumou, neproporčne k výške jej ziskov. Z toho pohľadu teda vyzerá aktuálna reakcia trhov ako prehnaná.
Normálne v takýchto prípadoch príde z krátkodobého hľadiska, tým ako investori začnú kupovať, k návratu ceny akcií na predchádzajúce úrovne. Aj keď je tlak tých, ktorí predávajú, príliš silný, koniec koncov sa po poklese vráti cena spať.
Za niečo viac ako týždeň je tu október a desaťtisíce dlhodobých a kvantitatívnym uvoľňovaním nadopovaných fondov budú hľadať nové investičné príležitosti. Spoločnosť ako Volkswagen sa tak môže zrazu stať veľmi atraktívnou príležitosťou. Na rozhodovaní sa v týchto fondoch vo veľkej miere podieľajú počítače a tie len málo zohľadňujú špecifické firemné riziká ako aktuálna udalosť. Výsledkom teda môže byť opätovný nákup akcií koncernu.
V nasledujúcich dňoch tak teda pravdepodobne uvidíme ešte kolísanie cien akcií. Zdá sa, že k inak bežnému návratu akcií na predchádzajúcu úroveň, krátkodobo nedôjde. Na trhu síce aj dnes existujú kupujúci, no tí zvládajú len dodávať trhu likviditu, teda aby predávajúci mali komu predávať a trh neskolaboval. Môže to trvať týždeň. Potom pravdepodobne začnú nakupovať dlhodobé akciové fondy a cena akcií Volkswagenu sa pravdepodobne ustáli. Príležitosti na opätovný rast akcií teda určite prídu. Chce to len správny čas.