Čínska spoločnosť Xiaomi, ktorá sa zameriava najmä na výrobu smartfónov, sa chce po rokoch rozsiahlych investícií do elektronického obchodu sústrediť na zvýšenie predajov v kamenných obchodoch v Indii. Jej cieľom je vyrovnať sa konkurencii zo strany Samsungu. V oblasti online predaja totiž už v Indii ako na jednom z najrýchlejšie rastúcich trhov na svete už prerazila.
Návrat ku kamenným predajniam
Elektronický obchod v Indii vzrástol najmä vďaka aktivite spoločnosti Amazon a službe Flipkart od spoločnosti Walmart, z čoho výrazným rastom profitovala aj spoločnosť Xiaomi. Avšak aj napriek tomu, že 44 percent predaja smartfónov v Indii sa uskutočňuje online, zostáva kamenný obchod stále dôležitým segmentom.
Vedenie spoločnosti Xiaomi očakáva, že práve tam sa skrýva potenciál pre ich budúci rast. Prezident indickej divízie Muralikrishnan B poukazuje na fakt, že pozícia spoločnosti v offline je omnoho nižšia ako v online sektore, preto sa chce zamerať práve naň.
Len 34 percent predaja indických zariadení Xiaomi v tomto roku pochádza z maloobchodných predajní, zvyšok sa kupuje prostredníctvom webových stránok.
Inšpirácia od konkurencie
Čínsky výrobca si chce zobrať príklad od svojho konkurenta, spoločnosti Samsung, ktorá až 57 percent percent svojich predajov uskutočňuje v kamenných obchodoch. Samsung si drží v Indii 20-percentný podiel, zatiaľ čo Xiaomi s ponukou lacnejších alternatív 16 percent.
Xiaomi preto plánuje rozšíriť svoju sieť predajní nad súčasných 18-tisíc pobočiek, strojnásobiť počet promotérov a ponúkať ďalšie svoje produkty, napríklad televízory či bezpečnostné kamery, medzi ktorými nie je konkurencia taká vysoká.
Pre spoločnosť to bude ťažká výzva, keďže v Indii federálna agentúra zmrazila jej bankové aktíva vo výške 673 miliónov dolárov. Úrad tvrdí, že Xiaomi vykonávala nelegálne prevody zahraničným subjektom v mene licenčných poplatkov. Spoločnosť však toto obvinenie odmieta a dúfa, že jej stanovisko bude vypočuté a uznané.
Indický trh ako nový býk svetového obchodu
Odborníci sa logicky pýtajú, nakoľko je schopný indický trh poskytnúť pre svetové značky vhodné miesto pre ďalšiu expanziu. Niektorí analytici hovoria, že v priebehu nasledujúcich desaťročí by mohla okrem čínskeho trhu predbehnúť americký trh práve India, ktorá má priaznivé výhľady a v súčasnosti aj býčí charakter.
Indický trh by malo čakať obdobie rastu možno práve preto, že je v kontexte ostatných svetových veľmocí podhodnotený a môže v mnohom prekonať očakávania.
Zameriava sa na oblasti, akými sú napríklad monetizácia a digitalizácia hospodárstva alebo zmena daňovej štruktúry. Do konca desaťročia má potenciál predbehnúť v rebríčkoch Nemecko a Japonsko, čím by sa India stala treťou najväčšou ekonomikou sveta.
Na druhej strane Čína, hoci je stále úrodnou pôdou pre súčasné trendy v oblasti expanzie elektrických vozidiel, trpí problémom vysokej nezamestnanosti mladých ľudí v mestách a rastúcim množstvom dodávateľských reťazcov, ktoré sa z krajiny presúvajú.
Je dosť možné, že veľké spoločnosti budú svoj záujem smerovať práve na indický trh, ktorý má vďaka veľkému počtu potenciálnych zákazníkov šancu poskytnúť výhodnejšie prostredie.
Výročie na burze
Spoločnosť Xiaomi oslávila pred pár dňami svojich päť rokov od emitovania akcií na burze. Zlaté obdobie zažila v roku 2020, odvtedy mali akcie skôr klesajúcu tendenciu. Tento rok sa hodnota akcií drží v miernych zelených číslach na hranici približne dvoch percent.
Samsung má vo svete významné miesto ako jeden z popredných výrobcov smartfónov. Okrem toho disponuje širokým portfóliom oblastí, v ktorých rozširuje svoje záujmy.
V poslednej dobe vynikla správa o spolupráci s americkou farmaceutickou spoločnosťou Pfizer v hodnote 921,38 milióna USD spečatená dvoma dohodami, ktoré budú platné do roku 2029. Spoločnosť Samsung bude pre Pfizer vyrábať produkty na liečbu rakoviny, zápalov a podporu imunológie a taktiež vybuduje nový závod v komplexe Samsung Biologics v Južnej Kórei.
Okrem tejto spolupráce má Samsung partnerstvá s ostatnými farmaceutickými spoločnosťami, akými sú napríklad Kinsale, Eli Lilly či GlaxoSmithKline.
Keďže sa obe spoločnosti - Xiaomi aj Samsung - zameriavajú na možné rozšírenie svojej pozície na indickom trhu, pre spotrebiteľov to znamená príjemnú správu v podobe lepšej ponuke v kamenných predajniach, inovovania služieb a tiež príchodu nových produktov. To by sa mohlo pozitívne odraziť aj v budúcom vývoji hodnoty akcií týchto spoločností.
Komentár hlavnej analytičky Wonderinterest Trading Olívie Lacenovej.