StoryEditor

Ježiškovi už sa nepíše, ale volá

03.12.2007, 23:00
Ponuky volacích programov chcú pred Vianocami vyhovieť každému.

V predvianočnom období je výhodné zriadiť si nielen internet, ale tiež hlasové programy. Pri volacích programoch je totiž bitka o zákazníka; v období, keď na jedného obyvateľa Slovenska pripadá aspoň jeden mobilný telefón, a keď na slovenský trh vstúpil tretí mobilný operátor, ešte o niečo väčšia a bojovať sa musí čo najakčnejšími ponukami. Ani v tomto roku nie je ponuka o nič horšia, dokonca môžeme povedať, že lepšia a bohatšia.

Takmer nekonečné hovory
Cieľom mobilných operátorov je nielen pribrať zákazníkov od konkurencie, ale zároveň zvábiť používateľov predplatených kariet na fakturované služby. Trendom posledných rokov je lákať zákazníkov na nekonečné hovory do vlastnej siete alebo znásobenie voľných minút. Takmer nekonečné hovory ponúka v tomto roku spoločnosť Orange Slovensko. Novým majiteľom svojich Super paušálov ponúka extra dlhé XXL hovory do vlastnej siete. T-Mobile pri väčšine svojich minútových paušálov stavia na dvojnásobok predplatených voľných minút.
Tretí mobilný operátor Telefónica O2 Slovakia oslavuje práve dnes jeden rok od vstupu na slovenský telekomunikačný trh. V minulom roku bola vianočná ponuka spoločnosti pre absenciu minútových paušálov nekompletná. Dnes už vieme, že Telefónica v tomto roku stavia na nič z toho, na čo konkurencia. Novým zákazníkom minútových paušálov O2 Pre mňa a Voľnosť prináša každý druhý paušál za jednu korunu, takisto každú druhú minútu hovoru po pretelefonovaných predplatených minútach i bonusové SMS správy.

Vianočný špeciál
Orange si na predvianočné obdobie pripravil dvojicu nových špeciálnych paušálov Deň a Večer. Jeden umožňuje telefonovať na účastnícke čísla v sieti Orange Slovensko dvetisíc minút mesačne počas dňa, druhý naopak - večer a v noci. T-Mobile reagoval príchodom zlepšeného paušálu Celý deň aj večer, ktorý za rovnakú cenu ako Paušál Deň prináša taktiež dvetisíc minút mesačne na volania počas 15 hodín dňa a navyše 50 minút na volania do ostatných sietí.

T-Mobile zároveň zvýhodnil svoje kreditné paušály Fix, takisto Telefónica O2 svoj program O2 Narovinu, ktorý vo vianočnej edícií Špeciál prináša o polovicu lacnejšie volania do všetkých slovenských sietí. Orange pripravil akciu na svoju predplatenú kartu Orange Click.

Orange aj T-Mobile súperia o nových zákazníkov taktiež súťažou. Orange hrou o 54 Mercedesov, T-Mobile lotériou o 10-krát milión korún a ďalších stotisíc vecných cien. Lotéria spoločnosti T-Mobile je pritom z hľadiska vianočného darčeka o niečo príjemnejšia - peňažná výhra, na rozdiel od vecnej, nepodlieha zdaneniu.

Prenositeľnosť čísla
Istú rolu v konkurenčnom boji zohráva i možnosť prenesenia telefónneho čísla od jedného mobilného operátora k druhému. Používatelia si už tak kvôli novému poskytovateľovi telefónnych služieb nemusia meniť vizitky či oznamovať každému svojmu kontaktu zmenu. Pre operátora je to však dvojsečná zbraň, pretože takýmto ústretovým krokom riskuje ľahší odchod svojich zákazníkov. Nariadenie Európskej komisie je však nekompromisné. V súčasnosti je plne elektronicky realizovaná prenositeľnosť čísel medzi operátormi Orange Slovensko a T-Mobile Slovensko. Prenos čísla od predchádzajúceho operátora stačí v takomto prípade nahlásiť v zákazníckom centre nového operátora, ktorý do 30 dní prevedie zákazníkovo číslo od starého poskytovateľa k novému. Volajúci, ktorý nevie o prenose, bude na volanie do novej siete upozornený informačnou hláškou. Elektronický prenos čísla do dnešných dní neposkytuje stále spoločnosť Telefónica O2 Slovakia, ktorá zhadzuje vinu na svojich konkurentov, ktorí údajne zdržiavajú tento proces. Problémom je totiž nejasná legislatíva, ktorá dovoľuje dvojaký výklad zákona. Telefónica O2 však dokáže čísla preniesť manuálne a navyše zadarmo, pri konkurencii je táto služba paradoxne rozdielne spoplatnená.

Pevná linka len na spôsob VoIP
Zriadenie klasickej analógovej pevnej linky je v súčasnosti pomerne nevýhodné. Pevnú linku, ako sme ju poznali pred niekoľkými rokmi, dnes v čoraz väčšej miere nahrádzajú mobilné telefóny a IP telefónia. IP telefónia na rozdiel od klasickej analógovej telefónnej linky nevedie hlasový signál cez telefónny kábel, ale internetový protokol IP, čo je takzvaná VoIP telefónia. Na jej využívanie je preto nevyhnutné pripojenie na internet. VoIP telefónne služby poskytuje tak dominantný poskytovateľ telefónnych služieb spoločnosť Slovak Telekom, ako aj alternatívni provideri, akými sú napríklad Slovanet alebo GTS Nextra, ktoré si za jej využívanie neúčtujú žiaden základný mesačný poplatok. Slovak Telekom napriek tomu o 30 percent zvýhodnil klasické volacie paušály a volania do pevnej siete.

Triple play
V tomto roku sa obohatil aj trh triple play služieb. Digitálnu televíziu, vysokorýchlostný internet a telefónnu linku v jednom ponúka Slovak Telekom (T-Com), Orange, UPC i Slovanet. V tomto období, prirodzene, za akciové mesačné paušály a zriaďovacie poplatky. Ak teda uvažujeme o rýchlom internete a zároveň modernej televízií, či už káblovej alebo digitálnej, triple play predstavuje cenovo výhodnejšie riešenie, ako je kúpa jednotlivých produktov osobitne.

01 - Modified: 2003-06-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kde sa máme dopracovať k dôchodku?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. november 2024 01:24