StoryEditor

Za meškanie letu vám dopravca zaplatí

12.07.2011, 00:00
Za posledné dva týždne museli dovolenkári cestujúci letecky na dovolenku preukázať pevné nervy po príchode na letisko.

Lietadlá spoločnosti Travel Service totiž meškali od šesť do trinásť hodín, a to do Španielska, Turecka i Tuniska. Medzi nahnevanými dovolenkármi bola aj pani Anna Lednická z Bratislavy. „O meškaní nás nikto neinformoval, takže namiesto toho, aby sme strávili poobede niekde na pláži, strávili sme dlhé hodiny v check-in zóne.“



Zodpovedný je prepravca
Príčinou meškaní podľa Ivana Schwarza, generálneho sekretára Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cesstovných agentúr, boli prevádzkovo-technické dôvody. Za pasažierov charterových letov je zodpovedný letecký prepravca, aj keď je letecká doprava súčasťou zájazdu. „Ak cestovná kancelária dostane od leteckého prepravcu informáciu o plánovanom meškaní v dostatočnom časovom predstihu, čiže aspoň jeden deň, potom môže klientov na túto zmenu upozorniť. V drvivej väčšine prípadov však takéto informácie  letecký prepravca poskytuje najviac dve až tri hodiny pred plánovaným odletom. Vtedy sa však už dovolenkári schádzajú na letisku.“

Ak nepoletíte, preplatia letenku
Letecká spoločnosť Travel Service má vo flotile 30 lietadiel, denne urobí vyše 70 spiatočných letov po Európe. Momentálne „beží“ hlavná letná sezóna, a tak sa podľa hovorkyne Vladimíry Dufkovej môžu vyskytnúť omeškania. „Dôvody sú rôzne, napríklad počasie, štrajky v Európe, ako to bolo nedávno v Grécku či Španielsku, technické chyby a podobne. Potom sme nútení situáciu riešiť a optimalizovať letový poriadok. Vždy je prioritou bezpečnosť cestujúcich a posádky.“ Pri charterových letoch pre cestovné kancelárie Travel Service pri omeškaní informujú aj cestovnú kanceláriu, v ktorej si klienti zakúpili zájazd, a tiež informujú vedúceho partnera na letisku.
Pri meškaní viac ako dve hodiny poskytujú cestujúcim nápoje, studené alebo teplé občerstvenie, pri dlhšom oneskorení zabezpečia na svoje náklady ubytovanie v hoteli, alebo po dohode s cestovkou zaplatia výlet v danej destinácii. Pri meškaní viac ako päť hodín sa môže cestujúci rozhodnúť, či poletí alebo nie.  „Ak sa rozhodnete, že nepoletíte, máte nárok na vrátenie ceny za letenku do siedmich dní. O preplatenie náhrady napríklad za zrušení let nás musíte písomne požiadať. Reklamácie vybavujeme do 30 dní od ich doručenia a cestujúcim sú vyplácané náhrady na ich účty, ktoré uviedli v žiadosti,“ spresňuje Dufková.

Náhrada za zrušený let či pobyt
Ak sa napríklad let neuskutoční, letecká spoločnosť vám musí uhradiť finančné náklady v podobnej výške, ako keď je odmietnutý nástup na palubu. Vždy však máte možnosť voľby medzi preplatením ceny letenky a náhradnou dopravou do konečného miestaurčenia. Finančná náhrada za let do 1500 kilometrov je 250 eur za let, do 3500 kilometrov v rámci Európskej únie 400 eur a nad 3500 kilometrov a viac, mimo územia Európskej únie 600 eur. Vrátenie peňazí musí byť vyplatené so súhlasom cestujúceho do siedmych dní buď v hotovosti, bankovým prevodom, šekom, alebo ak cestujúci písomne súhlasí, v podobe cestových poukazov. Pokiaľ sú Vám tieto práva odoprené, okamžite je potrebné sa sťažovať v spoločnosti, od ktorej ste mali zaistený let. Čo však v prípade, ak dovolenkový pobyt z dôvodu zrušenia letu, záplav v danej krajine či vážnej situácie v danej krajine nestihnete využiť. Peniaze vám môže pomôcť zachrániť ministerstvo zahraničných vecí. Musí však vydať vyhlásenie, že neodporúča cestovať do krajiny, kde ste chceli dovolenkovať. Potom máte ako klient nárok na storno zájazdu bez poplatkov.

Toto odporúčanie však nie je pre cestovky záväzné. Ak však odstúpi cestovná kancelária od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím, máte právo žiadať, aby vám na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite dohodnutej v pôvodnej zmluve. Uskutočnené platby sa považujú za platby podľa novej zmluvy. Ak by bola cena nového zájazdu nižšia ako váš pôvodný pobyt, musia vám tento rozdiel bezodkladne vrátiť.

Zľavy na ďalšie lety                                                                                              
So slovenskými dovolenkármi tento rok lieta Danube Wings najmä na pravidelných linkách do chorvátskeho Splitu, Zadaru, Rijeky a Dubrovníka. Ako uvádza mediálny zástupca spoločnosti Ľudovít Tóth, slovenskí cestujúci sa viac pozerajú na cenu letenky ako dovolenkári zo západnej Európy. Priznáva, že z času na čas sa meškanie môže vyskytnúť u každého dopravcu. V tomto období môže spôsobiť meškania letov hlavne preplnený vzdušný priestor v niektorých turisticky exponovaných oblastiach, najmä v Chorvátsku. V minulosti klientom zabezpečovali aj náhradný let a vracali peniaze. „V mimoriadnych prípadoch niekedy ponúkame kompenzácie prekračujúce zákonný nárok cestujúceho, napríklad výrazné zľavy na ďalšie lety s nami,“ spresňuje Tóth. Prípadnú kompenzáciu vyplácajú okamžite po jej posúdení ako oprávnenej, na účet daný s cestujúcim.

Alternatívna doprava je tiež riešenie
Medzi najčastejšie dovolenkové destinácie v tejto turistickej sezóne patria podľa Hany Hejskovej, riaditeľky komunikácie Skupiny České aerolinie, grécke ostrovy Zakyntos a Rodos, Heraklion na Kréte, turecká Antalya, bulharský Burgas alebo Hurghada v Egypte. „Pri zrušení letu postupujeme podľa nariadenia európskej komisie č. 261 z roku 2004, ktorý stanovuje mieru a výšku odškodnenia. Tá je odstupňovaná podľa vzdialenosti destinácie a ďalších pravidiel. Ak však zabezpečí dopravca dopravu alternatívnym spôsobom a cestujúci dorazí do destinácie v plánovanom termíne príletu, kompenzácia je redukovaná na polovicu.“ Odškodnenie sa neposkytuje napríklad, ak bol cestujúci informovaný o zrušení letu minimálne dva týždne vopred.

01 - Modified: 2004-04-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hory v meste prekvapili nudou 02 - Modified: 2004-04-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Židovský festival nielen o filme 03 - Modified: 2004-04-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Týždeň pred televízorom 04 - Modified: 2004-04-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Filmuchtiví františkáni 05 - Modified: 2004-04-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Erotika od júna prístupná každý deň
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. júl 2022 09:30