StoryEditor

PSA v Trnave odložil sériovú výrobu

PSA aj Kia testujú linky. Francúzi začnú sériovo vyrábať len o pol roka skôr ako Kórejčania, ktorých nezabrzdila ani séria problémov s pozemkami.

Trnavský závod francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën odložil spustenie sériovej výroby. Autá určené na predaj koncovým zákazníkom začne vyrábať koncom júna. Pôvodne chcel ukončiť testovanie a spustiť sériovú produkciu už v máji. Avizovaný májový termín sa tak posúva zhruba o jeden mesiac.
Generálny riaditeľ závodu Alain Baldeyrou ubezpečuje, že všetky hlavné časti závodu sú skolaudované, stále v nich však prebieha skúšobná prevádzka. Počas testov chce automobilka optimalizovať chod výrobných liniek, aby si v Trnave pripravila pôdu na bezproblémový štart hromadnej sériovej produkcie.
Francúzska automobilka spúšťa výrobu v Trnave v čase, keď oznámila zatvorenie továrne v Británii. Tam vyvolala vlnu protestov, najmä medzi odborármi.

Testuje už aj Kia
Odvčera bežia výrobné linky aj v žilinskom závode kórejskej automobilky Kia Motors. Testuje sa tak súčasne v Trnave aj Žiline. Kia plánuje odštartovať sériovú výrobu v decembri, teda pol roka po PSA. "Možno to bude aj skôr, záleží na zvládnutí testov. V tejto fáze zlaďujeme linky a prax získavajú aj zamestnanci," tvrdí hovorca Kia Motors Dušan Dvořák.
Projekt Kia sprevádzali problémy prakticky od jeho začiatkov. Týkali sa najmä vykupovania pozemkov a stavby výrobných hál bez stavebných povolení. Dnes už sú pozemky vysporiadané, haly aj s technológiami stoja. Jediné, čo zatiaľ nie je dostavané, je kórejské mestečko, kde má bývať stredný manažment aj s rodinami.

Postupný rozbeh
Výrobu chcú Kórejčania v Žiline aj Francúzi v Trnave rozbiehať postupne a linky budú vyťažené až o dva alebo o tri roky. PSA dosiahne plnú výrobnú kapacitu 300-tisíc vozidiel v roku 2008. Kia nevie, koľko áut vyrobí tento rok, ale v budúcom roku ich má byť 150-tisíc. Plánovaných 300-tisíc áut bude Kia vyrábať asi od roku 2009.
Obidve automobilky vyrobia počas testovacej fázy denne niekoľko vozidiel, pričom hlavným cieľom je postupne optimalizovať výrobné postupy a preveriť funkčnosť jednotlivých zariadení. Vozidlá vyrobené na linkách v rámci testu ešte nebudú určené pre trh. "Prvé vyrobené autá nebudeme predávať, pretože nie sú určené na cestnú premávku," tvrdí Dvořák z Kie.

Tisíce nových miest
Obidva závody dnes zamestnávajú okolo 3 200 ľudí. Trnavský PSA k dvom tisíckam zamestnancov prijme do konca roka ďalších 1 200 ľudí, žilinská Kia zvýši do troch rokov počet zamestnancov zo súčasných 1 200 na 3-tisíc. Kia momentálne hľadá pracovníkov do druhej výrobnej zmeny.
Rozširovanie zrejme čaká aj bratislavský Volkswagen. Vedenie druhej najväčšej európskej automobilky chce na Slovensku zvýšiť výrobu modelu Polo. Koncern v týchto dňoch skúma, či má jeho závod v Bratislave dostatočnú kapacitu. Volkswagen na Slovensku zamestnáva okolo 8-tisíc ľudí.

01 - Modified: 2003-02-28 06:30:37 - Feat.: 0 - Title: Ekonomické udalosti pohľadom analytika
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 18:37