StoryEditor

Doprastav odovzdá tri veľké stavby

01.12.2005, 23:00
Najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav mala v tomto roku v pláne dosiahnuť tržby 13 miliárd korún. Predbežné výsledky však ukazujú, že to bude o miliardu viac.
Najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav mala v tomto roku v pláne dosiahnuť tržby 13 miliárd korún. Predbežné výsledky však ukazujú, že to bude o miliardu viac. "Zatiaľ sme ešte ani raz v jednom roku neodovzdávali tri skutočne veľké stavby," povedal generálny riaditeľ Dušan Mráz. Podobné to bude aj so ziskom, Doprastav rátal približne s 520 miliónmi, no zisk sa nakoniec vyšplhá na vyše 650 miliónov. Vlani podnik vykázal zisk pred zdanením 402,64 milióna pri tržbách vyše 11 miliárd korún.
Doprastav v tomto roku odovzdal do užívania most Apollo v Bratislave a teraz s polročným predstihom dokončil aj diaľničný úsek D1 Viedenská cesta - Prístavný most v Bratislave. Slávnostne ho otvoria túto sobotu. Celkové náklady na takmer 4-tisíc metrov dlhý diaľničný úsek si vyžiadali 53,5 milióna eur, čo je v prepočte viac ako dve miliardy korún.
Budúci týždeň Doprastav otvorí aj diaľničný úsek Ladce - Sverepec. "Znamená to, že od štátnych hraníc s Rakúskom prejde motorista 172 kilometrov po diaľnici bez prerušenia," konštatuje Mráz. Tento diaľničný úsek začal stavať ako víťaz tendra z roku 1997 Hydrostav. Od roku 2002 jeho výstavbu prevzal aj s ďalšími dodávateľmi Doprastav. Po niekoľkoročných prieťahoch nakoniec stavbe pomohol záväzok vlády - daný automobilke Kia Motors - spojazdniť tento úsek do konca roka 2005. Úsek Ladce - Sverepec je zaujímavý tým, že na trase dlhej necelých desať kilometrov je 34 mostov, ktoré spolu merajú 7 210 metrov. "Je to skutočne ojedinelý prípad, a to nielen na Slovensku. Svedčí to podľa Mráza o náročnosti stavby, ktorej celková investícia sa blíži k ôsmim miliardám korún. Pôvodne mala byť táto diaľnica hotová v decembri 2000 za cenu nižšiu ako štyri miliardy korún.
"Prípad tohto diaľničného úseku a nereálne nízkej cenovej ponuky, ktorú dal Hydrostav, by mal byť odstrašujúcim príkladom pre určovanie pevných cien na výstavbu diaľnic," dodal Mráz. Pri pevných cenách existujú podľa neho neprimerané riziká. Pripustil, že diaľnice sa dajú postaviť lacnejšie, no nie pri prísnych technických normách, aké platia na Slovensku. "Napríklad vo Francúzsku majú užšie krajnice i deliaci pás, klesanie môže byť až do siedmich percent, takže komunikácia kopíruje terén. U nás sa už pri štyroch percentách musí terén vyrovnávať a buduje sa estakáda," uzatvoril Mráz.

Výhľad ekonomických ukazovateľov (tis. Sk)
  2004 2005* 2005** Plnenie plánu (%)
Externé výnosy 11029309 13118000 14030000 107
Hospodársky výsledok 402640 519800 650600 125,2
Pridaná hodnota 1865334 1939000 2510000 129,4
Počet pracovníkov 3154 3323 3293 99,1
* skutočnosť, ** predpoklad
Zdroj: Doprastav, a. s.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 17:06