StoryEditor

Automobilky stále balansujú na hrane bankrotu

17.09.2009, 11:27
Automobilový priemysel bol jedným z najviac zasiahnutých odvetví. Automobilky boli nútené obmedzovať výrobu, niektorí z nich zmenili majiteľa alebo dokonca skončili (na snímke generálny riaditeľ General Motors Fritz Henderson).

Pomohlo aj šrotovné 

Balansovanie na hrane bankrotu sa v automobilovom priemysle nevyhlo ani takým velikánom ako General Motors alebo Chrysler, ktoré museli požiadať o pomoc americkú vládu. O niečo menší dopad krízy na odvetvia než v USA bol patrný v Európe, kde sa automobilky predovšetkým potýkali s prepadom dopytu.

V niekoľkých krajinách im preto pomohli vlády, ktoré zaviedli tzv. šrotovaciu prémiu, kde ľudia pri zošrotovaní starého vozidla a kúpu nového dostali od štátu na nákup pridané. Štáty, ktoré šrotovné nezaviedli, stále pozorujú dramatický pokles predaja nových áut, pretože sa spotrebitelia boja počas krízy míňať za veľké a nákladné veci.

Oživenie už na dohľad

Podľa odborníkov je však autopriemysel z najhoršieho zrejme vonku. Prvé náznaky oživenia sú na dohľad napríklad v USA a v rozvojových krajinách, čakať sa dá od prvého kvartálu budúceho roka.

Na zlepšenie situácie v Európe bude potom nutné počkať až na koniec budúceho roka alebo začiatok roka 2011. Potom bude nasledovať Japonsko. V budúcom roku tak bude úroveň predaja áut na starom kontinente rovnaká alebo o chlp lepšia ako tento rok.

 

Animácia: Automobilky v dobe krízy

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. jún 2024 17:21