Európsky výrobca leteckej techniky, koncern EADS, si v utorok zabezpečil najväčší kontrakt vo svojej histórii, keď podpísal dohodu so siedmimi krajinami NATO na výrobu nových vojenských dopravných lietadiel. Ako uviedol ruský denník The Moscow Times, dohoda o výrobe 180 kusov lietadla A400M, ktoré je zatiaľ iba na papieri, má hodnotu 24 mld. USD a prakticky za jednu noc zvýšila koncernu EADS počet objednávok na dvojnásobok. Koncern už začal rokovania s možnými subdodávateľmi a medzi nimi by sa mala nachádzať aj ruská spoločnosť Hydromash.
Spoločnosť so sídlom v Nižnom Novgorode je výrobcom podvozkov tak pre civilné, ako aj pre bojové ruské lietadlá a verí, že získa kontrakt na dizajn a vlastnú výrobu podvozku aj pre A400M. Ako uviedol Sergej Nedoroslev, prezident Kaskol Group, ktorá kontroluje Hydromash, ruská agentúra pre vývoz zbraní Rosoboronexport už rokuje s EADS o prípadnom kontrakte pre ruskú spoločnosť. Nedoroslev neuviedol, ako by na prípadnom získaní kontraktu firma Hydromash zarobila, pripomenul však, že váhanie ruskej vlády pri vstupe do samotného projektu bude stáť ruský letecký priemysel príliš veľa. EADS ponúkol Rusku pôvodne 5-percentný podiel na projekte, Moskva však neprejavila záujem, pretože v tom čase sa spolu s Ukrajinou snažila o vývoj a výrobu vlastného dopravného lietadla An-70.
"Rusko mohlo získať miliardy dolárov, namiesto toho získa len omrvinky," uviedol Nedoroslev, poukazujúc na rámcovú dohodu za 2,5 mld. USD, ktorú ešte v roku 2001 podpísala s EADS Ruská agentúra pre letectvo a vesmír. Európske štáty nemali záujem o vývoj a výrobu An-70 a rozhodli sa radšej pre vlastné lietadlo. Ruská vláda išla až tak ďaleko, že svojim firmám zakázala účasť na európskom projekte, nedávno ho však nakoniec zrušila.
Na základe dohody z roku 2001 európske konzorcium Airbus, ktoré je z 80 % vo vlastníctve EADS, otvorí na budúci týždeň spolu s Kaskolom v Moskve svoje inžinierske centrum. Kontrakty s ďalšími ruskými firmami by malo konzorcium zverejniť na júnovej leteckej šou v Le Bourget.
StoryEditor