Takmer každé piate auto, ktoré sa v treťom štvrťroku predalo v krajinách Európskej únie, bol elektromobil. A to buď vozidlo na batériu, alebo takzvaný plug-in hybrid.
Ďalej klesal podiel áut so spaľovacím motorom. Vo svojej správe to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov. V Českej republike je záujem skôr o plug-in hybridy.
Nárast trhového podielu
Trhový podiel elektromobilov na batériu sa zvýšil na 9,8 percenta, zatiaľ čo podiel plug-in hybridov vystúpil na 9,1 percenta. Dohromady tak majú 18,9 percenta trhu a v oboch prípadoch je to z medziročného pohľadu nárast trhového podielu skoro na dvojnásobok, uviedlo združenie výrobcov.
Tá zastupuje najväčších európskych výrobcov osobných, úžitkových i nákladných áut a autobusov. Predaj áut na batériu vzrástol o 56,7 percenta na 212 582 vozidiel, predaj plug-in hybridov sa potom zvýšil o 42,6 percenta na 197 300 vozidiel.
Je to pomalší rast ako vlani, kedy sa predaj takmer strojnásobil, aj keď to bolo z nízkej porovnávacej základne. V Českej republike predaj elektromobilov na batériu vo štvrťroku medziročne vzrástol o 17,8 percenta na 563 vozidiel, predaj plug-in hybridov sa zvýšil o 111,6 percenta na 910 vozidiel.
V porovnaní s tým predaj áut so spaľovacím motorom sa v treťom štvrťroku v krajinách EÚ ďalej znižoval. Predaj benzínových vozidiel medziročne klesol o 35 percent na 855 476 vozidiel.
Tieto autá majú stále najväčší trhový podiel, ktorý ale v tohtoročnom treťom štvrťroku klesol na 39,5 percenta. Ešte pred rokom predstavoval 47,6 percenta.
Autá na naftu klesajú
Predaj naftových áut klesol o viac ako 50 percent na 381 473, zatiaľ čo ich trhový podiel sa znížil z 27,8 percenta pred rokom na 17,6 percenta v tomto treťom štvrťroku. Pre porovnanie - pred takmer desiatimi rokmi mali autá s naftovým motorom na trhu v EÚ podiel viac ako 50 percent.
Podľa vedúceho partnera spoločnosti EY pre automobilový priemysel Petra Knapa dieselové motory strácajú pozíciu rýchlejšie než sa predpokladalo.
"Hybridné agregáty sa stali štandardným pohonom a za tretí štvrťrok plug-in hybridy rastú medziročne rýchlejšie ako batériové elektrovozy. Plug-in hybridy sú tak vôbec najrýchlejšie rastúcou kategórie pohonu," povedal pre ČTK Knap.
Výrobcovia áut musia teraz spĺňať oveľa prísnejšie emisné limity než pred rokmi. Automobilky aj zákazníci navyše môžu teraz využívať najrôznejšie stimuly, s ktorými prišli vlády jednotlivých unijných krajín, aby predaj ekologickejších áut podporili. Mimo EÚ je to vidno najmä v Nórsku.
Európska komisia navyše navrhla, aby sa autá so spaľovacím motorom nemohla po roku 2035 v EÚ vôbec predávať. Brusel sa tak snaží zefektívniť boj proti zmenám klímy.