Čerpacia stanica Agip v ČeskuReuters
StoryEditor

Výroba akýchkoľvek produktov zo zemného plynu nevynáša. Príkladom je aj AdBlue

22.10.2021, 13:50
Autor:
ČTKČTK
Pri súčasných vysokých cenách zemného plynu je výroba kvapaliny AdBlue pre výrobcov nevýnosná. Aditíva, nevyhnutného aj na prevádzku kamiónov, je nedostatok. Česi zvažujú zabezpečiť jeho zásoby.

Nedostatok kvapaliny AdBlue, ktorá je potrebná na prevádzku väčšiny kamiónov a niektorých dieselových áut, je zapríčinený najmä drahým zemným plynom. Ten je totiž základnou vstupnou surovinou pri výrobe kvapaliny.

​Pri jeho súčasných vysokých cenách je výroba aditíva pre producentov nerentabilná. Na otázku českej tlačovej agentúry ČTK to dnes uviedol Karel Hanzelka, hovorca skupiny Agrofert, do ktorej patrí aj výrobca AdBlue, spoločnosť Duslo Šaľa.

Za všetko môže zemný plyn 

Ako dlho súčasná situácia potrvá, podľa neho nemožno odhadovať, rozhodne situácia na trhu s plynom. Do februára 2017 vlastnil koncern Agrofert vtedajší minister financií a súčasný premiér Andrej Babiš (ANO), kvôli zákonu o konflikte záujmov vložil svoje akcie do zverenských fondov.

Dopyt po AdBlue vzrástol podľa distribútorov v posledných týždňoch o 70 až 100 percent, naviac niekoľkonásobne stúpli ceny kvapaliny. Jej nedostatok podľa dopravcov ohrozuje fungovanie cestnej dopravy, bez AdBlue totiž nemôže jazdiť väčšina nákladných vozidiel.

Na výrobu aditíva tvrdo dopadajú najmä súčasné vysoké ceny a nedostatok zemného plynu.

"Situácia je kritická v celej Európe. Chemické továrne naprieč Európou, ktoré používajú zemný plyn ako vstupnú výrobnú surovinu, odstavujú alebo obmedzujú výrobu, pretože výroba akýchkoľvek produktov zo zemného plynu je teraz nerentabilná. To sa odzrkadľuje aj na produkcii AdBlue," povedal Hanzelka.

Duslo je jedným z najväčších výrobcov AdBlue v strednej Európe. Podľa Hanzelku sa podnik snaží výrobu kvapaliny udržať, aj keď obmedzene.

"Zásobujeme svojich existujúcich veľkoobchodných zákazníkov, bohužiaľ musíme odmietať nových zákazníkov. Nie sme schopní na trhu kapacitne pokryť výpadky ostatných výrobcov," podotkol.

Spoločnosť vyrába AdBlue vo svojich továrňach na Slovensku, v Nemecku a čiastočne aj v Česku.

Logika nepustí 

O situácii AdBlue vo štvrtok rokoval aj špeciálny tím zložený zo zástupcov českého ministerstva priemyslu a obchodu, českého ministerstva dopravy, českej správy štátnych hmotných rezerv, Zväzu chemického priemyslu Českej republiky, spoločností Čepro a Česmad.

​Podľa českého ministra priemyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (ANO) sú súčasné lokálne výpadky ponuky aditíva u predajcov spôsobené hlavne z logistických dôvodov, a to v dôsledku vyššieho dopytu.

"Napriek tomu sme sa dohodli, že sa obratom vyhodnotí najbližšia kapacita európskych výrobcov a našich dopravcov, ďalej požiadavky distribútorov a predajcov, s tým, že sa bude na dennej báze operatívne monitorovať ponuka a dopyt," uviedol Havlíček.

Dodal, že odporučí vláde, aby Správa štátnych hmotných rezerv súčasne spustila proces na obstaranie základného množstva AdBlue do štátnych rezerv. "Iba pre budúce potreby integrovaného záchranného systému, väčšie množstvo nie je nevyhnutné zabezpečiť," podotkol.

Podľa Českej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (ČAPPO) majú veľké siete čerpacích staníc zmluvy na dodávky podľa dopytu na ďalší minimálne rok.

AdBlue, ktoré vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe umelých hnojív, znižuje emisie oxidov dusíka vo výfukových plynoch.

Všetky vozidlá používajúce AdBlue z výroby sú vybavené elektronickým systémom znemožňujúcim ich prevádzku bez tejto kvapaliny, čo znemožňuje obchádzanie emisných noriem.

Spotreba pri jazde závisí od typu vozidla a takisto štýlu jazdy, u súčasných dieselových osobných áut je teraz v priemere okolo jedného litra na 1000 kilometrov.

01 - Modified: 2020-03-18 13:27:29 - Feat.: 0 - Title: Duslo Šaľa o prerušení výroby neuvažuje, dôsledky šíriacej sa nákazy pociťuje 02 - Modified: 2020-07-07 08:43:06 - Feat.: 0 - Title: Duslo má na dosah dve miliónové investície. Hrozí aj ich odchod za hranice 03 - Modified: 2021-10-21 09:38:56 - Feat.: 0 - Title: Majiteľom dieselov prudko zdraželo adblue. Slovnaft pre prísadu zaviedol na pumpách obmedzenie
01 - Modified: 2024-10-10 20:55:35 - Feat.: - Title: Česko od novej eurokomisie očakáva rýchle kroky k zlepšeniu návratovej politiky, tvrdí Rakušan 02 - Modified: 2024-10-10 20:26:32 - Feat.: - Title: Česko chce byť do roku 2040 medzi top desiatimi štátmi Európskej únie s najvyšším HDP na obyvateľa 03 - Modified: 2024-10-10 19:54:45 - Feat.: - Title: Česko by malo od roku 2026 zálohovať PET fľaše a plechovky, inšpirovalo sa aj u nás 04 - Modified: 2024-10-10 13:30:00 - Feat.: - Title: Prečo sa slovenská ekonomika musí spoľahnúť na zahraničie 05 - Modified: 2024-10-10 10:59:53 - Feat.: - Title: Český súd rehabilitoval kňaza Toufara zo známeho prípadu číhošťského zázraku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
11. október 2024 22:26