Výrobcovia automobilov po celom svete plánujú do roku 2030 investovať do výroby elektromobilov a batérií viac ako pol bilióna amerických dolárov.
Vyplýva to z analýzy agentúry Reuters. Pred necelými tromi rokmi podobná analýza ukázala, že automobilky chcú minúť za elektromobily a súvisiace technológie 300 miliárd dolárov.
Rozhodnutie miest i štátov znížiť emisie oxidu uhličitého na nulu však výrobca áut prinútili viac investovať do elektromobility.
Analýza ukázala, že automobilky plánujú v nasledujúcich piatich až desiatich rokoch vynaložiť 515 miliárd dolárov na vývoj a výrobu nových áut poháňaných batériami a na odklon od spaľovacích motorov.
Dopyt by nemusel byť dostatočný
Odborníci z odvetvia sa však obávajú, že spotrebiteľský dopyt po elektromobiloch by mohol byť oveľa nižší ako náročné ciele, ak neprídu výrazné dodatočné stimuly a nezvýšia sa výdavky za dobíjaciu infraštruktúru.
Analytik firmy AutoForecast Brian Maxim prirovnáva rastúce investičné záväzky do elektrifikácie áut k studenej vojne. "Akonáhle niekoľko výrobcov oznámilo program elektromobilov, všetci ostatní oznámili svoje vlastné, inak by sa na nich pozeralo tak, že zostávajú pozadu," uviedol.
Veľa výrobcov ale kvôli tomu plánuje značné objemy výroby v kategórii áut, kde zatiaľ nie je jasné, ako ju prijmú zákazníci, a ktorá bude mať roky minimálny alebo nulový zisk, dodal.
Reuters zostavil údaje na základe informácií o investíciách z vyhlásení firiem, prezentácií pre investorov a z dokumentov pre regulátorov.
Miliardové invesície
Iný prieskum poradenskej spoločnosti AlixPartners z júna tohto roku ukázal, že investície automobilového priemyslu od elektromobilov do roku 2025 dosiahnu 330 miliárd dolárov.
Vlani podľa AlixPartners všetky automobilky dohromady vynaložili na kapitálové výdavky a na výskum a vývoj 225 miliárd dolárov.
Automobilka Tesla je zrejme jedinou spoločnosťou, ktorá predá prakticky všetky autá, ktoré je schopná vyrobiť. Pripravuje tiež výstavbu nových veľkých závodov za niekoľko miliárd dolárov v blízkosti Berlína a Austinu, ktoré výrazne zvýšia jej ročnú výrobnú kapacitu.
Koniec spaľovacím motorom
Medzitým sa zvyšuje regulačný a politický tlak na svetových výrobcov áut, aby v nasledujúcich desiatich až 15 rokoch začali postupne ukončovať výrobu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov na benzín a elektrinu, a zvýšili výrobu plne elektrických modelov.
Mnoho krajín, od Singapuru po Švédsko, už tiež uviedlo, že do roku 2030 zakáže predaj nových áut so spaľovacím motorom. Americký prezident Joe Biden chce, aby sa do roku 2030 elektromobily na celkovom predaji áut podieľali 40 až 50 percentami.
Nemecká automobilová skupina Volkswagen, ktorá sa stále finančne spamätáva zo škandálu okolo podvádzania s emisiami áut s naftovým motorom z roku 2015, sa zaviazala do roku 2030 investovať do elektromobilov a batérií viac ako 110 miliárd dolárov. To je viac ako 20 percent z plánovaných investícií celého odvetvia.
Volkswagen a ďalšie nemecké automobilky Daimler a BMW plánujú do roku 2030 dohromady vynaložiť 185 miliárd dolárov.
Americkí výrobcovia áut General Motors a Ford očakávajú, že do roku 2025 vynaložia takmer 60 miliárd dolárov.
Čínske automobilky na čele so SAIC Motor, ktorá je partnerom Volkswagenu a GM, oznámili na nasledujúcich desať rokov investície za viac ako 100 miliárd dolárov.
Japonské automobilky v tomto ohľade zaostávajú – Honda, Toyota a Nissan sa zatiaľ zaviazali k investíciám za menej ako 40 miliárd dolárov.
Investície nezahŕňajú desiatky miliárd dolárov, ktoré plánujú vydať na dodatočné výrobné kapacity najväčšej svetovej spoločnosti vyrábajúcej batérie pre elektromobily. Mnohé z nich na investíciách spolupracujú s partnermi z viacerých automobiliek.