V oblasti kyberzločinu sa pohybujete už dlhé roky. Ako vyzerá tento druh kriminality dnes?
Je to oblasť, ktorá sa vyvíja, je dynamická a flexibilná a Microsoft sa jej musí prispôsobovať rôznymi spôsobmi. Máme stratégiu v rámci firmy, ktorá sa volá detect a deter. Znamená to niečo ako odhaľ a odraď. Ja som v tej druhej časti, ktorá sa zaoberá odraďovaním. Tej prvej sa skôr venujú produkty, do ktorých neustále vkladáme nové a nové ochranné mechanizmy, ktoré zákazníkom pomáhajú brániť sa aktuálnym formám kyberzločinu.
Prečo a ako sa Microsoft rozhodol venovať tejto problematike?
Microsoft je obrovská firma, ktorá funguje v rôznych oblastiach informačných technológií. Je málo firiem v IT, ktoré vyrábajú softvérové produkty, zároveň poskytujú služby, cloud a tak ďalej. Windows 10 sa dnes využíva na 700 miliónoch strojov a na mnohých z nich je v prevádzke naša antivírová ochrana. Naše e-mailové servery sú v neustálej permanencii a cloudové služby intenzívne využívajú zákazníci. Všetky tieto miesta sú dátové body, z ktorých Microsoft získava bohatú vzorku o tom čo sa v tomto priestore deje. Na ilustráciu – za jediný deň zaznamená Microsoft 1,5 milióna pokusov o ohrozenie svojich systémov. Okrem toho nám pomáhajú analytické techniky, ktoré umožňujú pozrieť sa na počítačové hrozby s použitím veľkých dát, umelej inteligencie a správne ich vyhodnocovať. Vyhodnotenie sa prejavuje aj tým, že sa výsledky vracajú do produktu, vďaka čomu sa kontinuálne inovuje.
Môžu sa používatelia brániť pred hrozbami aj sami?
Obrániť sa pred útokmi je čoraz náročnejšie. Keď sa pozriem do minulosti v horizonte piatich až siedmich rokov a predstavím si, že každá väčšia či menšia firma mala svoje IT oddelenie, ktoré malo za úlohu ochrániť svoj perimeter, tak dnes by sa takéto oddelenia mohli snažiť v lepšom prípade držať krok s technológiami v ich biznise a viem si len ťažko predstaviť, že by dokázali sledovať dianie na druhej strane a vyhodnotiť si z neho pre seba dobré pochopenie súčasných hrozieb a ich trendov. Technológie a hrozby sa menia tak rázne, že takýmto starým prístupom by nebola firma schopná prežiť. Súčasným hrozbám sa používateľ dokáže ubrániť v prípade, ak sa schová pod solídny dáždnik. V tomto prípade sú to firmy, ktoré cielene a masívne investujú do bezpečnosti. Microsoft napríklad ročne do kybernetickej bezpečnosti investuje jednu miliardu dolárov rôznymi spôsobmi. Zlepšovaním produktov, upravovaním vlastnej štruktúry a podob...
Zostáva vám 85% na dočítanie.