Japonský výrobca áut Nissan Motor sa v minulom roku kvôli nižšiemu predaju prvýkrát po 11 rokoch prepadol do straty.
Firma súčasne predstavila nový štvorročný plán, ktorý zahŕňa zníženie výrobnej kapacity o pätinu, vrátane uzatvorenia tovární v Španielsku a Indonézii, a fixných nákladov o 300 miliardy jenov (2,5 miliardy eur).
Automobilka by sa vďaka novému plánu mala stať menšia a efektívnejšia, píše sa v dnešnom vyhlásení.
Nový plán pre automobilku
Čistá strata za rok do konca marca predstavovala 671,22 miliardy jenov v porovnaní so ziskom 319,14 miliardy jenov o rok skôr. Prevádzková strata dosiahla 40,5 miliardy jenov. Predaj áut sa znížil o 13 percent na 4,8 milióna a bol nižší už druhý rok za sebou. Tržby klesli o takmer 15 percent na 9,9 bilióna jenov.
V stredu Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s tým, že budú viac spolupracovať pri vývoji a výrobe áut, aby tak znížili náklady.
Výsledky Nissanu za minulý fiškálny rok zhoršila pandémia spôsobená novým koronavírusom, ktorá prudko znížila dopyt a zastavila výrobu. Nissan sa však stretával s problémami už predtým a prevádzkový zisk automobilky sa zhoršuje počas štyroch rokov.
To prinútilo firmu ešte pred koronavírusom prehodnotiť plán agresívnej expanzie presadzovaný prepusteným šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať svoj podiel na trhu, najmä v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite výroby a bola potom nútená ponúkať výrazné zľavy.
Straty pracovných miest v Španielsku
Generálny riaditeľ Nissanu Makoto Učida novinárom povedal, že európsku výrobu firma novo sústreďuje do továrne v britskom Sunderlande a výrobu z Indonézie presunie do Thajska.
Nissan neposkytol výhľad na nový fiškálny rok. Učida dodal, že budúcnosť zostáva neistá a je mimoriadne ťažké odhadnúť ďalší vývoj.
Španielska vláda v reakcii na uzavretie závodu v Barcelone varovala, že rozhodnutie spôsobí stratu tritisíc pracovných miest. V závode sa vyrábajú elektrické dodávky a pick-upy, napísala agentúra Reuters