Výrobcovia automobilov hlásia nižší dopyt v Európe a Severnej Amerike. Podľa analytikov pribúda dôkazov, že spotrebitelia si kvôli rastúcej inflácii nechávajú hotovosť na nevyhnutné veci.
Hoci niektoré luxusné značky, napríklad Ferrari a Mercedes, zvýšili výhľad predaja kvôli pretrvávajúcemu vysokému dopytu po špičkových modeloch, vyhliadky pre väčšinu odvetví sú pochmúrnejšie, napísala dnes agentúra Reuters.
Inflácia narúša plány
Čakacie lehoty na nové objednávky sa skracujú, pretože sa znižuje počet objednávok. A to aj napriek tomu, že výroba je pomalšia ako obvykle a dodávky sú výrazne nižšie ako vlani, uvádza vedúci pracovník z odvetvia.
"Ubúda nových objednávok," konštatoval dnes pri zverejnení výsledkov hospodárenia šéf nemeckého výrobcu vozidiel BMW Oliver Zipse. Poukázal pritom hlavne na Európu.
Výrobcovia automobilov doteraz zachovávali svoje marže zvyšovaním cien, ale prudký nárast inflácie v Severnej Amerike a Európe by mohol sťažiť prenášanie rastúcich nákladov, napísala Reuters.
"Dopyt klesá," povedal minulý týždeň finančný riaditeľ koncernu Volkswagen Arno Antlitz. Dodal však, že knihy objednávok pre nadchádzajúce mesiace sú stále plné. "Varovné signály sa týkajú Európy a Severnej Ameriky, menej už čínskeho regiónu," uzavrel. Čína je najväčším automobilovým trhom sveta, druhým najväčším Spojené štáty.
Inflácia v Európe a Spojených štátoch v posledných mesiacoch prudko vzrástla a centrálne banky varovali, že vrchol môže dosiahnuť až za niekoľko mesiacov. To spôsobilo pokles spotrebiteľskej a podnikateľskej nálady.
Vrátenie sa k "starému dobrému"
Údaje internetových predajcov automobilov a aukčných platforiem vykazujú spomalenie dopytu od marca tohto roku, uviedol analytik Philip Nothard zo spoločnosti Cox Automotive.
Budeme sa stretávať s tým, ako nákup automobilu zaťažuje rozpočet domácností," konštatoval minulý mesiac šéf automobilovej skupiny Stellantis Carlos Tavares. Zatiaľ chce tento štvrtý najväčší výrobca áut na svete pokračovať v prenášaní vlastných rastúcich nákladov na spotrebiteľov.
To podľa Reuters nemôže trvať večne. " Zvyšovanie cien má svoje medze," povedal Tavares.
Americká automobilka Ford zvažuje návrat k systému zliav a stimulov, od ktorého vlani upustila kvôli narušeným dodávateľským reťazcom. "To je do budúcnosti poisťovací ventil," povedal finančný riaditeľ automobilky John Lawler.