Automobily Tesla zaparkované na stavenisku novej Tesla megatovárne na elektromobily. FOTO: Reuters
StoryEditor

Západné automobilky strácajú v Číne pôdu pod nohami, lokálnym predajcom sa darí

14.08.2022, 15:19
Autor:
TASRTASR

Čínske spoločnosti sú už schopné vyrábať bezpečné karosérie automobilov, ktoré sú ľahšie ako v prípade ich zahraničných rivalov.

Západné automobilky strácajú v Číne pôdu pod nohami. Politické zasahovanie je len jednou z mnohých ťažkostí, ktorým čelia na najväčšom automobilovom trhu na svete. Informujeme na základe článku v novinách El País.

Generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares v júli obvinil zo zrušenia spoločného podniku značky Jeep v Číne zásahy tamojšej vlády. Ale čínski výrobcovia automobilov môžu predstavovať väčšiu hrozbu pre zahraničné spoločnosti, pretože sa im darí získavať čoraz väčší podiel na domácom trhu.

Minulosti vládli západné autá

Po celé desaťročia museli veľkí svetoví výrobcovia automobilov zakladať spoločné podniky s miestnymi firmami, aby získali prístup na čínsky trh. Peking dúfal, že táto stratégia premení neefektívnych miestnych partnerov na lídrov v odvetví. Jeho politika však nepriniesla želané výsledky, keďže čínske spoločnosti nedokázali rozvíjať export.

image

Automobilky zažívajú ochladenie. Slovenský Volkswagen pre HN: Tento rok bude náročný

Aj tí najpatriotickejší čínski spotrebitelia v minulosti uprednostňovali nákup áut značiek Nissan, General Motors a Volkswagen. Do roku 2000 mala nemecká automobilová skupina Volkswagen viac ako 50-percentný podiel na čínskom trhu.

Teraz, keď Čína zmierňuje požiadavky na spoločné podniky so zahraničnými firmami, miestni konkurenti šliapu na plyn. V roku 2021 sa podiel zahraničných výrobcov automobilov na čínskom trhu zmenšil na 45,6 percenta a trhový podiel Volkswagenu klesol v prvej polovici 2022 na 15,5 percenta.

Zvyšujúcu sa konkurencieschopnosť čínskych automobiliek poháňajú dva faktory. Čoraz väčší počet domácich technických talentov prispel k rastu prosperujúcich výrobcov vozidiel v súkromnom vlastníctve, ako sú BYD, Geely (majiteľ Volvo) či Great Wall Motor.

image

Automobilky zažívajú ochladenie. Slovenský Volkswagen pre HN: Tento rok bude náročný

Čína má teraz kompetentnú skupinu výrobcov bežných osobných áut strednej triedy, ktorá dokáže odlákať zahraničných dizajnérov od BMW a talianskej dizajnérskej firmy Pininfarina.

Druhým faktorom je snaha Pekingu predbehnúť Západ vo výrobe elektrických vozidiel. V roku 2021 bolo v Číne zaregistrovaných 3,3 milióna hybridných áut a vozidiel na batérie, čo predstavovalo 16 percent z celkového predaja. Európski spotrebitelia si medzitým kúpili o 1,1 milióna elektrických vozidiel menej.

Darí sa len Tesle

Podľa poradenskej firmy McKinsey sú už čínske spoločnosti schopné vyrábať bezpečné karosérie automobilov, ktoré sú ľahšie ako v prípade ich zahraničných rivalov. Číňania majú tiež lokálny prístup k špičkovým odborným znalostiam o batériách od svetových lídrov, ako je Amperex Technology.

image

Časť automobiliek spojila svoje sily. Chcú zvrátiť chystaný koniec spaľovacích motorov

Tesla je v súčasnosti jedinou zahraničnou automobilkou, ktorej sa podarilo získať si miesto v zozname 10 najpredávanejších elektrických vozidiel v Číne. Výskumná spoločnosť Redburn odhaduje, že Volkswagen má v súčasnosti iba 10,8-percentný podiel na čínskom trhu s elektrickými vozidlami, hoci plánuje uviesť na trh nové modely a investuje do výskumu a predaja.

Rastúca konkurencieschopnosť čínskych výrobcov automobilov má vplyv aj za jej hranicami, pretože pokračujú v reinvestovaní ziskov, aby prebrali podiely západných gigantov na iných trhoch. Keď sa na západných cestách začne objavovať viac čínskych áut, sťažnosti na politické zasahovanie čínskej vlády budú určite silnejšie, dodal El País.

01 - Modified: 2022-08-13 22:14:13 - Feat.: 1 - Title: Automobilky zažívajú ochladenie. Slovenský Volkswagen pre HN: Tento rok bude náročný 02 - Modified: 2022-08-11 14:22:41 - Feat.: 1 - Title: Aké sú náklady na elektromobil oproti klasickému pohonu? Takto to vidí expert 03 - Modified: 2022-08-12 13:53:02 - Feat.: 1 - Title: Čínsky CATL postaví v Maďarsku megatováreň na výrobu batérií za 7,3 miliardy eur
01 - Modified: 2024-12-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Japonský autopriemysel je chorý, infúziu teraz zháňa Nissan. Prežijú už len veľké skupiny? 02 - Modified: 2024-12-22 10:19:52 - Feat.: - Title: Šimkovičová: Slovenské inštitúty by mali pribudnúť v Číne i USA 03 - Modified: 2024-12-22 07:39:36 - Feat.: - Title: Čína dôrazne namieta proti poskytnutiu vojenskej pomoci Taiwanu zo strany USA 04 - Modified: 2024-12-21 09:00:00 - Feat.: - Title: Záhadný pohrebný rituál v Číne: Stovky rakiev visiacich na strmých útesoch fascinujú svet. Prečo takto pochovávajú? 05 - Modified: 2024-12-20 10:33:52 - Feat.: - Title: Peking varoval Nemecko pred očierňovaním Číny po údajnej špionáži jej občana
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 03:40