Americký reťazec kaviarní Starbucks je jednou z mnohých západných spoločností, ktoré sa kvôli invázii ruských vojsk na Ukrajinu rozhodli opustiť Rusko.
Tunajšie pobočky v júli prevzal rapper Timati a ruský reštaurátor Anton Pinkskij, kaviarne sa tak znovu otvárajú verejnosti. Názov sa zmenil na Stars Coffee a logo aj ponuka nápojov vyzerajú veľmi podobne ako pri kaviarňach Starbucks, upozornil portál Daily Mail.
"Prečo Stars? Nová značka spája hviezdy gastronomického odvetvia," uviedli noví majitelia na svojej internetovej stránke s odvolaním sa na anglické slovo stars, ktoré znamená hviezdy. V logu potom dvojchvostú morskú pannu nahradila žena v kokošníku, tradičnej ruskej pokrývke hlavy.
V ponuke ruského reťazca sú známe kofeínové nápoje. Chýba však frappuccino, ktoré si Starbucks patentoval. Nový reťazec bude tiež pokračovať v tradícii a pri prijímaní objednávok písať mená zákazníkov na tégliky.
Všetky prevádzky majú byť znovu otvorené do konca septembra, z niektorých sa stanú reštaurácie. Firma dodala, že zhruba 80 percent z 2 000 zamestnancov Starbucksu v Rusku sa rozhodlo po zmene majiteľa zostať.
Starbucks po invázii ruských vojsk na Ukrajinu dočasne zatvoril svojich 130 kaviarní v Rusku. Neskôr oznámil, že po takmer 15 rokoch ruský trh opustí.
Pripojil sa tým k ďalším značkám, ktoré kvôli invázii odišli. Je medzi nimi aj reťazec rýchleho občerstvenia McDonald‘s, ktorého prevádzky sa tiež znovu otvorili pod novým názvom a logom a s ruským majiteľom.
Odchod známych západných spoločností bol pre ľudí v Rusku psychologickou ranou. Ľudia si tam totiž zvykli na pohodlie konzumnej kultúry západného štýlu. Ruskí podnikatelia však v náhle uvoľnených prevádzkach vidia príležitosť.
Bývalé predajne McDonald‘s, ktoré sa znovu otvárajú pod názvom Vkusno a točka (v preklade Chutne - a bodka) priťahujú davy ľudí. Hoci sa vysoká podobnosť nových prevádzok s ich predchodcami môže javiť ako zneužívanie cudzej inšpirácie a úsilia, nástupcovia tiež vyhovujú konceptu národnej hrdosti.