Takmer tri štvrtiny ľudí v Nemecku majú obavy z hospodárskej recesie a menia kvôli tomu aj prístup k nákupom. Podľa prieskumu spoločnosti YouGov, ktorý si objednala poradenská firma Simon-Kucher & Partners, väčšina respondentov v prípade recesie počíta s obmedzením výdavkov na nové oblečenie, dovolenku či voľnočasové aktivity. Takmer polovica by potom obmedzila návštevy reštaurácií. Informovala o tom agentúra DPA.
Medziročný rast spotrebiteľských cien v Nemecku sa v októbri zrýchlil na 10,4 percenta zo septembrových desiatich percent. Inflácia sa tak nachádza na najvyššej úrovni zhruba za 70 rokov. Podľa prieskumu plánuje 60 percent respondentov v reakcii na rast cien obmedziť spotrebu.
"Pri tovaroch každodennej spotreby je priestor na zdražovanie veľký. Zákazníci si na vyššie ceny zvyknú celkom rýchlo, "uviedol spoluriaditeľ spoločnosti Simon-kucher & Partners Andreas von Gathen. "Mnohí spotrebitelia však majú pevne stanovený rozpočet na týždňové nákupy, ktorý nesmú prekročiť. Sú nútení šetriť, takže siahajú po lacnejších alternatívach, "dodal.
Na možnú hospodársku recesiu sa podľa prieskumu pripravujú tiež nemecké podniky. Zhruba 60 percent opýtaných firiem oznámilo, že má aspoň čiastočne pripravenú stratégiu pre prípad poklesu ekonomiky. Približne tretina podnikov však podľa prieskumu na takýto vývoj pripravená nie je. Takmer tretina podnikov následne uviedla, že v prípade recesie plánuje zvyšovať ceny.
Nemecká vláda v októbri predpovedala, že hrubý domáci produkt (HDP) Nemecka v budúcom roku klesne o 0,4 percenta po tohtoročnom raste o 1,4 percenta. V aprílovej prognóze predpokladala, že hospodársky rast v tomto roku dosiahne 2,2 percenta a na budúci rok zrýchli na 2,5 percenta.