Predaj nových áut v Nemecku minulý rok mierne vzrástol po dvoch rokoch výrazných poklesov, ktoré spôsobili pandémia nového koronavírusu a problémy v dodávateľských reťazcoch. Ukázali to v stredu údaje Spolkového úradu pre motorové vozidlá (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA). Informujeme o tom na základe správy AFP.
Podľa KBA v roku 2022 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,65 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku.
A zatiaľ čo predaj benzínových áut v minulom roku klesol o 11,2 percenta a naftových o 9,9 percenta, v prípade elektromobilov sa prudko zvýšil. Celkovo bolo vlani v Nemecku zaregistrovaných 470 559 vozidiel na batérie, čo predstavuje nárast o 32,2 percenta. A v súčasnosti sa tieto autá podieľajú 17,7 percenta na predaji nových áut v Nemecku.
Vlaňajšie zlepšenie prišlo po dvoch rokoch poklesu predaja. V roku 2020 sa počet nových registrácií znížil medziročne o 19 percent v dôsledku pandémie a v roku 2021 klesol o ďalších 10,1 percenta.
KBA uviedol, že v porovnaní s rokom 2019 bolo vlani v Nemecku zaregistrovaných takmer o milión áut menej. Oživenie predaja v druhej polovici minulého roka, ktoré bolo v decembri zavŕšené jeho nárastom o 38,1 percenta, zachránilo nemecký automobilový trh pred ďalším poklesom.
Vďaka silnému záveru sa rok 2022 skončil "pozitívne, aj keď trh ako celok zaostal za očakávaniami", uviedol vo vyhlásení prezident združenia dovozcov automobilov VDIK Reinhard Zirpel.
Pretrvávajúci nedostatok kľúčových komponentov, najmä polovodičov, v minulom roku ovplyvnil automobilový priemysel a obmedzil výrobu v tomto sektore. Na začiatku roka 2023 sa zdá, že problémy s dodávkami, ktorým čelia výrobcovia automobilov, ustupujú. Ale celkovo je situácia v tomto odvetví stále napätá, upozornil v stredu inštitút Ifo a dodal, že vyhliadky tohto odvetvia zostávajú nejasné, keďže európskemu hospodárstvu hrozí recesia.
"Pokles kúpnej sily spotrebiteľov obmedzí predaj v tomto roku," uviedol vo vyhlásení analytik spoločnosti EY Peter Fuss.