Viac ako polovica Čechov tento rok v zime kupovala menej čerstvej zeleniny a ovocia ako v predchádzajúcich rokoch a väčšina pre ňu mierila do supermarketov či hypermarketov. Čo sa týka druhov ovocia a zeleniny, dve tretiny ľudí v zime nemenia zvyklosti a kupujú stále to isté. Medzi zeleninou je najžiadanejšia cibuľa, mrkva, paradajky, papriky a cesnak, z ovocia ľudia kupujú v zime hlavne banány, mandarínky, citróny, jablká či pomaranče. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý uskutočnila agentúra SC&C začiatkom marca medzi takmer 2300 respondentmi.
Nižší nákup zeleniny v tohtoročnej zime oproti predchádzajúcim rokom deklarovalo 58 percent ľudí. Pri ovocí to tiež uviedlo 57 percent opýtaných. Niektorí sa však nespoliehajú len na nákup a podľa zistení agentúry si dve pätiny ľudí nejaké druhy ovocia a zeleniny pestujú sami, približne štvrtina ich dostáva od príbuzných.
"Najčastejšie niečo pestujú ľudia vo veku 35 až 49 rokov, a to v Čechách. Vedie však Juhomoravský kraj, kde 48 percent opýtaných pestuje doma niečo z ovocia alebo zeleniny. Častejšie ľudia pestujú niečo sezónne a v supermarketoch nakupujú nesezónne alebo exotické ovocie či zeleninu. Najobľúbenejším ovocím, ktoré sa najčastejšie pestuje, je jablko. Zo zeleniny sú populárny mrkva, paradajky a zemiaky, "uviedli autori prieskumu.
Súčasne pripomenuli, že Čechom je blízke zaváranie. Žiadny spôsob konzervácie potravín ako zaváranie, sušenie alebo mrazenie nevyužíva len asi pätina ľudí. Naproti tomu 60 percent ľudí nejakým spôsobom konzervuje ovocie a zeleninu, pričom každý tretí to robí nielen pre seba, ale aj pre príbuzných. Najčastejšie ľudia vyrábajú marmelády a džemy, nakladajú uhorky a zamrazujú ovocie.
Ceny potravín v Česku už dlhšie rastú a napríklad zelenina v januári u poľnohospodárskych výrobcov podľa Českého štatistického úradu medziročne zdražela o 39,1 percenta. Ceny ovocia oproti vlaňajšiemu januáru klesli o 7,4 percenta. Podľa Potravinárskej komory však nie je v súčasnosti pre stále rastúce náklady výrobných a spracovateľských podnikov priestor na znižovanie cien potravín. Prezidentka komory Dana Večeřová koncom februára uviedla, že náklady na výrobky sa firmám medziročne zdvihli o 50 až 80 percent a spoločnosti nemali priestor to premietnuť do cien. Tento rok by ceny potravín mohli ešte mierne rásť a postupne sa stabilizovať v druhej polovici roka, uviedla komora.