Nemecké železničné a dopravné odbory EVG dnes večer vyhlásili, že rokovania o mzdách so železničnou spoločnosťou Deutsche Bahn stroskotali. Šéf odborových vyjednávačov Kristian Loroch oznámil, že o ďalšom postupe rozhodne predsedníctvo EVG vo štvrtok. Ak rozhovory skutočne skrachujú, hrozí štrajk, ktorý zastaví nielen dopravu v Nemecku, ale preruší aj spojenie s Českou republikou.
"Najmä doba platnosti zmlúv v dĺžke 27 mesiacov bola vyhodnotená ako príliš dlhá a tiež ponúknuté zvýšenie miezd bolo zistené ako príliš nízke," povedal Loroch.
EVG a DB rokujú od pondelka minulého týždňa. Pôvodným plánom bolo dosiahnuť dohodu do piatka minulého týždňa, čo sa nepodarilo. Odborári a zástupcovia dráh sa však v piatok zhodli, že budú tento týždeň ďalej rokovať, keďže už dosiahli zhodu v rade bodov. Nemecké dráhy hovorili dokonca o tom, že cieľ je na dohľad. EVG dnes ale uviedli, že rokovania po dlhej a intenzívnej diskusii považujú za skrachované.
Odbory požadujú zvýšenie mesačného príjmu zamestnancov minimálne o 650 eur, respektíve o 12 percent v prípade vyšších platových skupín. Chcú tiež, aby dĺžka kolektívnych zmlúv bola obmedzená na jeden rok. DB to odmietajú a predložili niekoľko ponúk. Tá posledná verejná sľubuje zvýšenie miezd o 12 percent pri nižších mzdových skupinách, o desať pri stredných a o osem pri vyšších. K tomu navrhujú jednorazovú protiinflačnú prémiu 2850 eur, ktorú by zamestnanci vďaka vládnemu kompenzačnému balíku nedali. Platnosť kolektívnych zmlúv chcú DB na dva roky.
V marci vlakovú, autobusovú aj leteckú dopravu v Nemecku zastavil 24-hodinový štrajk, ktorý zorganizovali spoločne odbory Verdi a EVG. Na konci apríla potom odbory EVG zastavili železničnú dopravu na osem hodín v piatok predpoludním, problémy s prevádzkou ale trvali celý deň. V oboch prípadoch bolo narušené spojenie s Českom, diaľkové vlaky končili v poslednej stanici na českom území a regionálne spoje boli v bežnej prevádzke len v Česku. EVG pôvodne chystali veľký štrajk na polovicu mája, tú sa ale na poslednú chvíľu podarilo odvrátiť.