Ilustračná fotografia. FOTO: Reuters
StoryEditor

Výrobu áut v Nemecku ohrozuje Čína, ukázala štúdia ekonomického inštitútu

15.09.2023, 11:17
Autor:
ČTKČTK

Na nemecký trh podľa IW tento rok vstúpilo viacero čínskych značiek. Celkovo ich v krajine pôsobí osem, na celkovom predaji áut v krajine však majú podiel iba 1,5 percenta.

Dovoz čínskych automobilov a automobilových súčiastok do Nemecka v prvej polovici roka vzrástol o 75 percent, aj keď celkový dovoz z Číny klesol. Vývoz áut a dielov z Nemecka do Číny sa potom znížil o 21 percent. Vo svojej správe to uvádza nemecký ekonomický inštitút IW. Údaje ukazujú, že najväčšie európske centrum výroby áut sa dostáva pod čoraz väčší tlak. Zo širšieho pohľadu sa potom autá podľa IW čoraz viac stávajú ázijským produktom.

Na nemecký trh podľa IW tento rok vstúpilo viacero čínskych značiek. Celkovo ich v krajine pôsobí osem, na celkovom predaji áut v krajine však majú podiel iba 1,5 percenta.

image

Európe nič nehrá do kariet a výrazne zaostáva. Smerujú do nej nové čínske elektromobily

K rastu dovozu prispievajú aj vozidlá nečínskych automobiliek, ktoré sa vyrábajú v Číne. Napríklad nemecká automobilka BMW dováža z Číny svoj plne elektrický voz iX3.

Štúdia prichádza krátko po tom, ako Európska komisia oznámila, že začína vyšetrovanie, či nemá zaviesť sankčné clá na dovoz čínskych elektromobilov kvôli podozreniu, že využívajú štátne dotácie.

Celkový vývoz z Nemecka do Číny sa za polrok znížil o viac ako osem percent. Automobily a ich diely mali na tomto poklese trojštvrtinový podiel.

image

Západné sankcie zvyšujú vývoz čínskych áut do Ruska, uviedol čínsky zväz CAAM

"Podnikateľský model, ktorý predtým podporoval výrobu v Nemecku - medzikontinentálny vývoz vysoko kvalitných vozidiel - sa dostáva pod čoraz väčší tlak," uviedli autori štúdie Jürgen Matthes a Thomas Puls. "Nemeckí výrobcovia už niekoľko rokov presúvajú čoraz viac výroby do Číny, v súčasnosti tiež čoraz viac v predtým odolnej prémiovej triede. "

Vlani sa takmer 60 percent všetkých áut vyrobilo v Ázii, zatiaľ čo v roku 2000 to bolo 31 percent, uvádza sa v štúdii IW. Európa stráca pre toto odvetvie na význame. Medzi desiatich najväčších svetových výrobcov automobilov sú iba Nemecko a Španielsko, v roku 2000 do tejto skupiny patrili tiež Taliansko, Francúzsko a Británia.

Za relatívnu odolnosť vďačí nemeckej automobilky vstupu na čínsky trh v 80. rokoch, uviedol IW.

Štúdia tiež upozornila, že celkový dovoz do Nemecka z Číny sa v polroku znížil o 17 percent. To by mohli byť prvé známky znižovania závislosti Nemecka od Číny.

01 - Modified: 2023-09-12 13:07:13 - Feat.: 1 - Title: Nemecko ekonomicky stagnuje 02 - Modified: 2023-09-03 17:34:06 - Feat.: 1 - Title: Eurozóna sa môže vyhnúť recesii, musí sa vyrovnaž dvojitej kríze, tvrdí komisár Európskej únie 03 - Modified: 2023-08-29 09:40:32 - Feat.: 1 - Title: Nemecko je chorým mužom Európy. Jeho ekonomika bojuje so stagnáciou
01 - Modified: 2023-09-28 12:57:40 - Feat.: - Title: Inflácia v Nemecku sa spomalila viac, ako očakávali ekonómovia 02 - Modified: 2023-09-28 12:41:22 - Feat.: - Title: Najväčší zbrojný kontrakt Izraela: Nemecko odkúpi systémy protivzdušnej obrany Arrow 3 za miliardy eur 03 - Modified: 2023-09-28 12:31:25 - Feat.: - Title: Čína a Saudská Arábia zorganizujú spoločné námorné cvičenia 04 - Modified: 2023-09-28 10:17:13 - Feat.: - Title: Čínske ministerstvo kritizuje obrannú stratégiu Taiwanu 05 - Modified: 2023-09-28 09:10:18 - Feat.: - Title: Nemecká ministerka je presvedčená, že rokovania o migrácii budú úspešné
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. september 2023 15:03