Americký odborový zväz zamestnancov v automobilovom priemysle UAW rozšíril štrajky v automobilkách General Motors a Stellantis. Bezprecedentné súbežné štrajky za lepšie mzdy, ktoré sa začali v polovici mesiaca, sa tak ďalej rozrastajú. Štrajk v automobilke Ford sa ale nerozšíril, zostala obmedzená iba na jednu fabriku, vďaka pokroku v rokovaniach, uviedol UAW.
Štrajky dnes začali v 38 distribučných centrách náhradných dielov automobiliek GM a Stellantis v 20 amerických štátoch. K zhruba 13-tisíc štrajkujúcim zamestnancom v troch montážnych závodoch sa tak pridalo ďalších zhruba 5600.
Vyjednávanie
Americký Ford je zatiaľ ušetrený ďalších štrajkov, pretože spoločnosť pri vyjednávaní v uplynulom týždni splnila niektoré požiadavky odborov, uviedol prezident UAW Shawn Fain.
V polovici mesiaca vstúpili do štrajku zamestnanci troch montážnych závodov, po jednom z každej automobilky. Prvýkrát v 88-ročnej histórii zväzu UAW začali štrajk zamestnanci všetkých troch automobiliek súčasne. Odbory tiež varovali, že ak nedôjde k pokroku v rokovaní, budú štrajky zvyšovať.
Fain uviedol, že Ford zlepšil svoju ponuku, vrátane zvýšenia podielu na zisku. Odbory ale podľa jeho slov stále majú s Fordom "vážne nezhody" a veľa práce pred sebou.
Podiel na zisku
Odbory požadujú väčší podiel na zisku a väčšiu istotu pracovných miest v čase, keď automobilky prechádzajú na výrobu elektromobilov. Chcú zvýšenie miezd počas štyroch rokov o takmer 40 percent, firmy ale ponúkli len zhruba 20 percent, a navyše bez radu dôležitých výhod, ktoré odbory požadujú.
Aj po dnešnom rozšírení sa štrajky týkajú zhruba len desiatich percent zo 146-tisíc členov UAW. Vďaka tomu vydrží štrajkový fond odborov dlhšie. Keby vstúpili do štrajku všetci členovia odborov, peniaze z fondu by stačili asi na 11 týždňov.
Fain zvolil neortodoxný prístup k vyjednávaniu a odbory tentoraz rokujú so všetkými tromi detroitskými automobilkami súčasne. Predchádzajúci predstavitelia UAW si vždy vybrali jednu spoločnosť, aby stanovili vzor zmluvy pre zvyšné dve. Fain postavil spoločnosti proti sebe a snažil sa zvýšiť ich ponuky.
Zamestnanci montážnych závodov na najvyššej úrovni si zarobia zhruba 32 dolárov (1,04 eura) za hodinu. Navyše dostanú vysoké ročné podiely na zisku. Ford povedal, že priemerná ročná mzda vrátane nadčasov a bonusov bola vlani 78-tisíc dolárov.