Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) dnes vyzvalo Európsku komisiu (EK), aby urýchlene zmenila pravidlá vývozu elektromobilov do Británie. Inak od januára hrozí, že európske automobilky v nasledujúcich troch rokoch zaplatia o 4,3 miliardy eur navyše. Združenie to dnes uviedlo v tlačovej správe. Ide o brexitové pravidlá, ktoré počítajú so zdanením v prípade, že v autách bude nadlimitný podiel súčiastok vyrobených mimo Európy.
VIDEO: Ako sa ľudia cítia po Brexite?
Nastavené pravidlá majú zabezpečiť, že elektromobily vyrobené v Európskej únii budú z veľkej časti zostavené z lokálne vyrábaných dielov. Výrobcovia na oboch stranách Lamanšského prielivu však tvrdia, že na to nie sú pripravení. ACEA tiež varovala, že opatrenia by mohli znížiť produkciu tovární v EÚ zhruba o 480-tisíc vozidiel. A zvýšené náklady podľa združenia zaplatia spotrebitelia.
Problematické kritériá
Hlavný problém spočíva v takzvaných pravidlách pôvodu, ktoré vstúpia do platnosti v januári budúceho roka. Vzťahujú sa na prepravu áut cez kanál La Manche v súlade s podmienkami dohody o brexite, teda dohody o obchode a spolupráci medzi EÚ a Britániou.
Úlohou pravidiel je zabezpečiť, aby elektrické autá mali batérie vyrábané buď v Británii, alebo v EÚ. Autá, ktoré nesplnia kritériá, budú pri preprave cez kanál La Manche v oboch smeroch čeliť desaťpercentnému clu alebo iným daniam. Pravidlá boli navrhnuté tak, aby chránili európsky priemysel pred lacnými dovozmi.
Ale keďže sa výroba batérií v Európe nezvýšila tak rýchlo, ako sa očakávalo, výrobcovia automobilov majú problém nové kritériá splniť. Spojené kráľovstvo je pre európskych výrobcov áut zďaleka najväčším exportným trhom, v minulom roku do britských prístavov dorazilo 1,2 milióna vozidiel. Podobne sa viac áut vyrobených v Británii prepravuje do EÚ ako do ktoréhokoľvek iného regiónu.
Vysoké tarify by mohli predražiť výrobu elektromobilov a potenciálne zvýšiť ceny. ACEA teda požaduje, aby boli nové pravidlá odložené o tri roky. Apeluje pritom na Európsku komisiu, aby začala konať.
Hodnotový reťazec batérií
"Zvyšovať pri európskych elektromobiloch spotrebiteľské ceny práve v čase, keď potrebujeme bojovať o podiel na trhu tvárou v tvár tvrdej medzinárodnej konkurencii, nie je správny krok," uviedol prezident združenia ACEA Luca de Meo, ktorý je zároveň generálnym riaditeľom automobilky Renault. "V skutočnosti len odovzdáme kus trhu globálnym výrobcom," dodal.
Ak sa majú zmeniť pravidlá, musí byť najprv zhoda medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom. Britská ministerka obchodu Kemi Badenochová minulý týždeň povedala, že možnosť dosiahnutia takejto dohody vidí optimisticky. Komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton bol však v rozhovore v denníku The Guardian minulý týždeň oveľa menej ústretový. Podľa neho nie je dobrý nápad zmluvu o brexite znovu otvárať len preto, že to potrebuje automobilový priemysel.
"Ak bolo niečo vyjednané, nemalo by sa to meniť," povedal Breton. "Brexit okrem iného zmenil obchodné vzťahy medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ," uviedla Európska komisia. Dohoda o brexite je podľa komisie "výsledkom rokovaní, v ktorom sa obe strany dohodli na celkovej rovnováhe záväzkov".
Komisia dodala, že cieľom pravidiel pôvodu je vytvoriť "silný a odolný hodnotový reťazec batérií v EÚ". Podľa generálnej riaditeľky združenia ACEA Sigrid de Vriesovej nie je prekvapujúce, že výzvy priemyslu narážajú na odpor.
"Zdá sa, že Európska komisia nechce nič meniť, pokiaľ ide o témy súvisiace s brexitom. Je to politicky veľmi citlivé," povedala De Vriesová stanici BBC. "My tomu rozumieme a nežiadame, aby sa akákoľvek z týchto dojednaní nejakým zásadným spôsobom menila," dodala.
Výkonný riaditeľ britskej Spoločnosti výrobcov a predajcov motorových vozidiel (SMMT) Mike Hawes minulý týždeň novinárom povedal, že podľa neho bude dohoda uzavretá. Ale môže to byť podľa neho až na poslednú chvíľu.