Firmu Optus, ktorá je druhým najväčším poskytovateľom telekomunikačných služieb v Austrálii, dnes postihol rozsiahly výpadok. Ten v krajine prechodne spôsobil chaos, kým sa služby začali obnovovať, informovala agentúra Reuters. Nejakú zo služieb firmy využíva okolo desať miliónov ľudí, čo je zhruba 40 percent austrálskej populácie. Podozrenie na kybernetický útok firma nemá.
Takmer polovica Austrálčanov tak bola po väčšinu dňa bez internetu či telefonického spojenia, a to ako bezdrôtového, tak aj toho klasického. Problémy nastali pri platení v obchodoch, v doprave alebo v zdravotníckych zariadeniach. Zároveň vyvstala otázka, ako veľmi sa dá v Austrálii spoliehať na kľúčovú infraštruktúru.
Ľudia sa začali na výpadky sťažovať okolo 04: 00 miestneho času (utorok 18: 00 SEČ) a firma až takmer o 17: 30 (07: 30 SEČ) oznámila, že služby sa vracajú k normálu. Ťažkosti mali počas výpadku napríklad nemocnice, ktoré sa ocitli bez telefónneho spojenia.
Menšie firmy nemohli spracovávať elektronické platby, zatiaľ čo v niektorých mestách sa komplet zastavila železničná doprava a nefungovali ani zdieľané jazdy.
Incident vyvolal kritiku ohľadom spoľahlivosti a odolnosti austrálskej telekomunikačnej siete, a najmä firmy Optus, ktorej vlastníkom je singapurská spoločnosť Singtel. "Zákazníci sú z toho zjavne frustrovaní, Optus by na to mal zodpovedajúcim spôsobom reagovať," povedala ministerka telekomunikácií Michelle Rowlandová.
Príčina tak rozsiahleho výpadku zatiaľ nie je jasná. Rowlandová povedala, že problém sa vyskytol hlboko v sieti a že má široké dopady na zákazníkov, ktorí využívajú bezdrôtové služby, pevné linky aj širokopásmové služby.
Vlani sa firma Optus stala terčom jedného z najväčších hackerských útokov v Austrálii. Riaditeľka podniku Kelly Bayerová Rosmarinová ale povedala, že nemá dôvod sa domnievať, že by hackeri stáli aj za dnešným výpadkom služieb.