Vývoz automobilov z Európy a Ázie prudko rastie, najmä vďaka tomu, že Spojené štáty a ďalšie krajiny poskytujú dotácie na nákup elektromobilov. Predajcovia navyše dopĺňajú zásoby, ktoré ani teraz nedosahujú úroveň pred pandémiou choroby COVID-19.
Rozmach obchodu s automobilmi je v kontraste so širším vývojom vývozu, ktorý naopak slabne, hlavne kvôli spomaľovaniu globálnej ekonomiky. Tento trend ponúka pohľad na to, ako snahy západných krajín o prijatie politiky, ktorej cieľom je stimulácia domácej výroby a odmietanie fosílnych palív, spôsobujú zmeny vo svetovom obchode, napísal denník The Wall Street Journal (WSJ).
Trh s elektromobilmi dobieha Čína
Z Nemecka, európskej priemyselnej veľmoci, vyviezli výrobcovia za desať mesiacov do októbra tohto roku zhruba 2,6 milióna nových osobných áut. To je podľa nemeckého zväzu automobilového priemyslu o desať percent viac ako pred rokom.
Južná Kórea a Japonsko zaznamenali zrýchlenie vývozu áut, čiastočne vďaka daňovým úľavám pre elektromobily v Spojených štátoch. Čína začiatkom tohto roka predbehla Japonsko a stala sa najväčším vývozcom automobilov, čiastočne vďaka predaju do Ruska a vďaka vývozu elektromobilov od domácich výrobcov, ako je BYD, aj od zahraničných značiek, ako je napríklad americká Tesla.
V porovnaní s priemerným mesačným vývozom v roku 2021 vzrástol vývoz áut z Číny v treťom štvrťroku o 71 percenta, uviedla spoločnosť Oxford Economics. Vývoz áut z Južnej Kórey sa v rovnakom období zvýšil o 36 percent a z Japonska o 18 percent.
Vývoz áut aj automobilových dielov z Thajska potom stúpol o 13 percent. Neautomobilový vývoz z týchto štyroch krajín v rovnakom období o 5,4 percenta klesol. To ukazuje, ako sa vývozu áut darí odolať širšiemu trendu oslabenia predaja v zahraničí spôsobenému tým, že spotrebitelia a podniky obmedzujú výdavky v reakcii na vyššie úrokové sadzby.
Automobilový priemysel patril v čase pandémie k najviac zasiahnutým odvetviam, pretože nedostatok polovodičov mal negatívny vplyv na celosvetovú výrobu. Zásoby predajcov v USA a ďalších veľkých krajinách sa v roku 2021 vyčerpali a doba vybavenia objednávok sa predĺžila. Ázijské automobilky sa odvtedy predbiehajú, aby dohnali stratu, uviedol ekonóm Oxford Economics Alex Holmes. Potreba doplniť skladové zásoby je jedným z faktorov, ktoré tento rok podporili vývoz.
Ázijskí vývozcovia áut potom ťažia z prechodu na elektromobily. Najväčší prospech z toho má Čína, ktorá sa na trhu s elektromobilmi dostáva do popredia vďaka rastúcemu počtu domácich výrobcov, ktorí sa snažia preniknúť na zahraničné trhy, a tiež automobilka Tesla, ktorá vyrába mnoho svojich áut v Šanghaji.
Čínsky tlak na Európsku úniu
Pretlak výroby v Číne ale už zvyšuje napätie vo vzťahoch s obchodnými partnermi. Európska únia v októbri kvôli záplave dovozu čínskych elektromobilov začala vyšetrovanie, či čínske automobilky nevyužívajú nelegálne štátne subvencie.
Na americkom trhu sa ale zatiaľ čínske automobilky príliš nepresadili kvôli obchodným sporom medzi Pekingom a Washingtonom. Iní ázijskí vývozcovia, najmä z Japonska a Južnej Kórey, však využívajú pomoc americkej vlády na nákup elektromobilov.
Veľkou otázkou zostáva, ako dlho tento rast potrvá. Ekonómovia tvrdia, že postpandemický efekt doplňovania zásob pravdepodobne čoskoro odznie. Očakáva sa, že americká ekonomika v budúcom roku spomalí, pretože sa prejaví vplyv doterajšieho zvyšovania úrokových sadzieb. Očakáva sa tiež, že aj Európa bude strácať dych, možno aj skĺzne do recesie.
"Je tu riziko, že dodávky áut z Ázie môžu v budúcom roku ochladnúť," uviedol ekonóm banky HSBC Frederic Neumann. Dodal, že elektromobily z Číny budú pravdepodobne aj naďalej zvyšovať podiel na globálnom trhu vďaka ohromnej výrobnej kapacite v krajine.
Širšie obchodné signály z Ázie, ako sú nevybavené vývozné objednávky, však naznačujú, že globálny obchod zostane pravdepodobne ešte nejaký čas pod tlakom.