Naša diaľničná stavba s najdlhším príbehom je Višňové. Dlhočizné, viac než dvojdekádové dejstvo, malo svoju najväčšiu zápletku v roku 2019, keď bol zo stavby vyhodený zhotoviteľ – talianska firma Salini Impregilo, dnes známa ako We Build, a slovenská Dúha. Dohra tohto konfliktu stále nie je ukončená. Okrem natiahnutia času výstavby a nárastu ceny mal tento krok za následok aj medzinárodnú arbitráž.
Podobný scenár, teda rozviazanie zmluvy so stavbármi, ohrozuje ďalšiu našu diaľnicu. Obchvat Tvrdošína sa začal tendrovať ešte v roku 2017. Už proces výberu firiem nešiel hladko, keď trval tri a pol roka.
Stavbu realizuje združenie firiem na čele s Hochtiefom už takmer tri roky, pričom hotová mala byť v lete. Firmy však od štátu pýtajú financie navyše a celá stavba sa tak komplikuje.
Diaľničiari preto dali prednedávnom Slovenskej technickej univerzite aj vypracovať posudok, ktorý mal určiť, či sú požadované náklady adekvátne. Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti Evy Žgravčákovej už škola posudok pre akciovku doručila.
„Aktuálne odštartoval proces vyhodnocovania, ktorý je súčasťou štandardného preberacieho konania. Ide o časovo náročnejší proces, po jeho skončení však budeme informovať,“ povedala.
Plus 15 miliónov eur
Zostáva vám 66% na dočítanie.