Číne sa v minulom roku nepodarilo vystriedať Japonsko na pozícii najväčšieho svetového vývozcu automobilov. Podľa serveru CNBC to vyplýva z údajov colných úradov oboch krajín. Japonsko vlani podľa týchto údajov vyviezlo 5,97 milióna áut, zatiaľ čo export z Číny dosiahol 5,22 milióna vozidiel.
Čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že viac ako 70 percent čínskeho automobilového exportu vlani tvorili vozidlá s benzínovým pohonom. Zároveň poukázalo na rýchly rast vývozu automobilov s alternatívnym pohonom, napríklad elektromobilov a hybridných vozidiel.
Podľa analytičky Sarah Tanovej zo spoločnosti Moody ’s Analytics rad čínskych benzínových vozidiel smeroval na ruský trh. "Po začatí ruskej invázie na Ukrajinu vo februári 2022 odišli z Ruska viaceré automobilky a vzniknutý priestor vyplnili čínski výrobcovia," uviedla Tanová.
Dodala, že významným trhom pre čínske benzínové autá bolo aj Mexiko. Podľa analytika Jorgeho Guajarda zo spoločnosti Dentons Global Advisors bolo Mexiko pre čínske automobily druhým najväčším exportným trhom za Ruskom.
Čínske automobilky v poslednom čase výrazne expandujú na zahraničných trhoch, keďže hľadajú nové príležitosti na rast v čase spomaľovania čínskej ekonomiky. V tomto roku by však mohol vývoz automobilov z Číny čeliť prekážkam.
Očakáva sa, že prudký rast čínskych automobiliek v Rusku sa zastaví v dôsledku stabilizácie na tamojšom trhu. Európska únia navyše vlani začala vyšetrovať subvencovanie výroby elektromobilov v Číne, zatiaľ čo niektoré krajiny, vrátane Spojených štátov, uvažujú o zvýšení dovozných ciel.
Analytička Françoise Huangová zo spoločnosti Allianz Trade predpokladá, že podiel čínskych automobiliek na domácom trhu sa do roku 2030 zvýši na 75 percent. To by podľa nej viedlo k prepadu predaja európskych automobilov na čínskom trhu takmer o 40 percent.