Vlani sa v Nemecku vypilo menej piva ako v roku 2021, keď vrcholila pandémia ochorenia COVID-19. Pivovary bijú na poplach, keďže predaj po krátkom oživení v roku 2022 dosiahol nové dno.
Celkovo nemeckí producenti v roku 2023 predali 8,4 miliardy litrov piva, čo predstavuje pokles o 4,5 percenta. Informujeme o tom na základe správy agentúry Reuters, ktorá sa odvolala na údaje nemeckého štatistického úradu.
Tradičný nápoj je čoraz menej obľúbený u nemeckých aj zahraničných zákazníkov. Okrem trendu zdravej výživy a starnúcej spoločnosti vyvolávajú v odvetví od ruského útoku na Ukrajinu obavy aj rastúce náklady a opatrní spotrebitelia.
Výroba piva je energeticky veľmi náročná, pretože sa pri nej zohrieva a chladí veľké množstvo tekutiny. Predseda nemeckého zväzu pivovarníkov Christian Weber nedávno varoval pred obrovským zvýšením nákladov v dôsledku transformácie hospodárstva.
"Ak budeme musieť v blízkej budúcnosti elektrifikovať naše pivovary, aby sme dosiahli klimatickú neutralitu, hovoríme o miliardových nákladoch," vysvetlil. Prechod z plynovej prevádzky na alternatívne procesy by podľa neho v praxi znamenal, že bude nutné prestavať približne 80 percent pivovaru.
Od roku 1993 klesol predaj piva v Nemecku o viac ako štvrtinu. Len minulý rok sa z trhu stiahli kapacity na výrobu viac ako 200 miliónov litrov. Vývoz nemeckého piva z pohľadu objemu vlani oslabil o 5,9 percenta, teda ešte viac ako domáca spotreba s poklesom o 4,2 percenta.
Pravdepodobne sa ďalej znížila aj spotreba na obyvateľa, ktorá ešte v roku 2022 predstavovala 86,5 litra. Presné údaje zatiaľ štatistický úrad nemal k dispozícii, pretože mu chýbali údaje o dovoze.