Európska komisia by mala tento týždeň zverejniť výšku ciel na dovoz čínskych elektromobilov, ktoré nadmerne dotuje vláda v Pekingu. Tento krok pravdepodobne vyvolá tvrdé slová a možnú odvetu zo strany Číny. Informujeme o tom na základe správy Reuters.
USA v máji oznámili až štvornásobné zvýšenie ciel na čínske elektromobily, až na 100 percent. Brusel sa chystá zaviesť svoje clá, aj keď oveľa nižšie pre čínskych výrobcov elektromobilov vrátane západných firiem, ako je Tesla, ktorá vyváža autá z Číny do Európy.
Prílev lacných elektromobilov
No hoci európske automobilky čelia prílevu lacnejších čínskych elektromobilov, neexistuje podpora pre clá zo strany automobilového priemyslu na kontinente, ktorý sa obáva odplaty zo strany Pekingu. Európske automobilky dovážajú tiež svoje vlastné vozidlá vyrobené v Číne.
Prípadná reakcia Pekingu by mohla viesť k obchodnej vojne. Tá môže byť zničujúca pre Európu, keďže je závislá od čínskych dodávateľských reťazcov.
Peking opakovane kritizoval vyšetrovanie dotácií a vyzval na spoluprácu. Snažil sa lobovať v jednotlivých krajinách Európskej únie, ale neprezradil, aká bude jeho reakcia na clá.
Čína však už začala antidumpingové vyšetrovanie dovozu brandy, prevažne z Francúzska. A v apríli schválila zákon, ktorý má posilniť jej schopnosť zasiahnuť, ak by USA alebo Únie uvalili clá na čínsky vývoz.
Oznámenie Únie o predbežnom zverejnení výsledkov vyšetrovania prichádza niekoľko týždňov pred termínom 4. júla, keď má Brusel zaviesť dočasné opatrenia. Tie by mohli platiť spätne za predchádzajúcich 90 dní.
Konečné clá
Zainteresované strany dostanú tri pracovné dni na vyjadrenie sa k presnosti výpočtov Komisie.
Vyšetrovanie bude pokračovať do konca októbra, kedy sa rozhodne o uložení konečných ciel, zvyčajne na päť rokov. Navrhované clá sa začnú uplatňovať, pokiaľ nebude proti prevažná väčšina vlád v Únii.
To ponecháva čas na uzavretie potenciálnej dohody medzi Bruselom a Pekingom. Čínski predstavitelia dúfajú, že takéto rozhovory povedú k zmierneniu opatrení.
Analytici očakávajú clá medzi desať až 25 percent. Každých desať percent navyše k už existujúcemu desaťpercentnému poplatku by dovozcov čínskych elektromobilov do Únie stálo na základe údajov z roku 2023 približne jednu miliardu USD (917,60 milióna eur). To by bola rana pre čínsky automobilový sektor, ktorý doma zápasí so spomalením dopytu a klesajúcimi cenami.
Dovozu elektromobilov vyrobených v Číne do Únii dominovali zatiaľ západné automobilky Tesla, Renault Dacia a BMW. Ale podľa Komisie sa podiel čínskych značiek na predaji elektromobilov v Únii neustále zvyšuje. Už vzrástol na osem percent z menej ako jedno percento v roku 2019 a mohol by dosiahnuť 15 percenta v roku 2025. Ceny sú zvyčajne o 20 percent nižšie ako ceny modelov vyrobených v Únii.
Spomedzi vlád v Únii Francúzsko tvrdí, že Európa sa musí brániť proti dotovanej produkcii Číny, zatiaľ čo nemecký kancelár Olaf Scholz povedal, že nie je presvedčený o potrebe ciel.
Trh sa medzitým vyvíja, keďže európski výrobcovia automobilov sa spájajú s čínskymi, aby uviedli elektromobily na trh rýchlejšie a za nižšie ceny. A zároveň čínske firmy začínajú investovať do výroby v Európe, aby sa vyhli clám.