Kvôli emisným plánom Európskej únie hrozí, že od januára nebude možné prevádzkovať milióny dieselových osobných áut, hoci teraz spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6, a len v Nemecku by sa to týkalo 8,2 milióna vozidiel.
Spolkový minister dopravy Volker Wissing sa kvôli tomu listom obrátil na predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú, napísal denník Bild.
"Žiadam koniec protiautomobilovej politiky z Bruselu. Ľudia potrebujú svoje autá a nechcú si ich nechať zobrať. Európska komisia teraz musí rýchlo konať," povedal Wissing najpredávanejšiemu nemeckému denníku Bild.
Jadrom problému je meranie emisií, ktoré chce EÚ zmeniť. Namiesto stacionárnych stredísk sa budú splodiny merať za skutočných jazdných podmienok. Zmena by ale doľahla aj na modely, ktoré sú už schválené na prevádzku za skorších podmienok. To spochybňuje povolenie pre osobné vozidlá emisných tried Euro 5 a 6.
Otázke sa venuje Súdny dvor Európskej únie, ktorý dal najavo, že očakávaný novembrový verdikt by mohol viesť k tomu, že by označil povolenie pre rad starších dieselových áut za nezákonne vydané. Podľa Wissinga je potrebné predpisy rýchlo zmeniť a ešte pred rozhodnutím súdu vyjasniť.
EÚ chce predaj nových áut so spaľovacími motormi po roku 2035 prakticky zakázať. Norma, ktorú za členské štáty rokovalo v roku 2022 české predsedníctvo Rady Európskej únie, je súčasťou balíčka klimatických pravidiel známeho ako Fit for 55. Ten má EÚ nasmerovať k obmedzeniu emisií skleníkových plynov do roku 2030 najmenej o 55 percent oproti hodnotám z roku 1990.