Elektrické autá Zeekr, prémiovej značky vlastnenej čínskou automobilkou Geely, sú vystavené v moskovskom dealerstve Frank-Auto. FOTO: Reuters
StoryEditor

Čína sa kvôli vysokým clám na dovoz elektromobilov do EÚ obráti na obchodnú organizáciu

09.08.2024, 11:43
09.08.2024, 12:10
Autor:
ČTKČTK
  • Európska únia na začiatku júla oznámila, že zavádza predbežné clá až 37,6 percenta na dovoz čínskych elektromobilov.
  • Čína úniu naopak vyzvala, aby od ciel upustila.

Čína sa kvôli predbežným clám na dovoz elektromobilov do krajín Európskej únie obráti na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO), oznámilo dnes čínske ministerstvo obchodu.

Peking je presvedčený, že vysoké clá, ku ktorým sa únia rozhodla pristúpiť, sú v rozpore s pravidlami svetového obchodu. Rozhodnúť preto bude musieť arbitráž, napísal denník South China Morning Post (SCMP), ktorý vychádza v Hongkongu.

image

Únia robí s Čínou v mene zelenej dohody družbu 21. storočia

Európska únia na začiatku júla oznámila, že zavádza predbežné clá až 37,6 percenta na dovoz čínskych elektromobilov, pretože Peking výrobca týchto áut podľa názoru Bruselu nedovolene subvencuje.

Čína úniu naopak vyzvala, aby od ciel upustila, pretože podľa názoru Pekingu sú neoprávnené. Oznámené clá sa pripočítavajú k desaťpercentnému clu, ktoré pri dovoze elektromobilov z Číny do EÚ platilo už skôr.

"Veľmi vážne porušujú pravidlá WTO," povedal hovorca ministerstva obchodu v Pekingu. "Naliehavo Európsku úniu vyzývame, aby okamžite napravila previnenie a spoločnými silami sa snažila zabezpečiť dvojstrannú hospodársku a obchodnú spoluprácu, ako aj stabilitu priemyselných reťazcov v odvetví elektromobilov," dodal.

image

Brusel ukázal kladivo na čínske e-autá. Na boj s Pekingom môže tvrdo doplatiť aj náš Volkswagen a Jaguar

O zavedení ciel rozhodla Európska komisia, ktorá je exekutívnym orgánom EÚ s rozsiahlymi právomocami. Pred uvalením ciel skúmala, do akej miery subvencie čínskej vlády narúšajú pri dovoze elektromobilov únijný trh.

Stanovila potom individuálne clá, ktoré budú v prípade čínskej automobilky BYD predstavovať 17,4 percenta a u automobilky Geely 19,9 percenta. Ďalší výrobcovia elektromobilov v Číne, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní, podliehajú clu 20,8 percenta.

01 - Modified: 2024-09-19 10:57:04 - Feat.: - Title: Predseda obchodného výboru Európskeho parlamentu verí v dohodu s Čínou 02 - Modified: 2024-09-19 10:19:06 - Feat.: - Title: Maďarsko sa pridáva k Holandsku, bude žiadať o výnimku z novej migračnej politiky 03 - Modified: 2024-09-19 09:12:23 - Feat.: - Title: Británia vyhrala spor s Európskou úniou, nemusí od britských firiem vymáhať milióny eur 04 - Modified: 2024-09-19 07:15:48 - Feat.: - Title: Predaj nových áut v EÚ v auguste klesol, dosiahol najnižšiu úroveň za ostatné tri roky 05 - Modified: 2024-09-18 14:05:55 - Feat.: - Title: Nemecký automobilový gigant a jeho partner z Číny chcú zatvoriť aspoň jeden čínsky závod
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. september 2024 23:44