Šéf odborovej organizácie v Boeingu IAM 751 Jon Holden, ktorý viedol rokovania o novej kolektívnej zmluve, si nie je istý, či zamestnanci dohodu schvália.
Firma a odbory v nedeľu oznámili predbežnú dohodu o zvýšení miezd pre viac ako 33-tisíc zamestnancov o 25 percent v rámci štvorročnej kolektívnej zmluvy.
Zamestnanci čakali viac
Tú však musia najskôr schváliť zamestnanci, ktorých centrála IAM 751 zastupuje. Holden podľa agentúry Reuters pripustil, že mnoho z nich je naštvaných, pretože očakávala lepšie podmienky.
Ak dohoda neprejde, zamestnanci môžu ešte vo štvrtok zdvihnúť ruku pre štrajk, ktorý bol pôvodne ohlásený na piatok 13. septembra.
Odborári aj výrobca lietadiel Boeing doteraz hovorili o historickej dohode. Akcie Boeingu tiež na newyorskej burze uzavreli pondelkové obchodovanie v zisku 3,36 percenta.
Podľa Holdenovho vyjadrenia však nie je teraz jasné, či zamestnanci dohodu podporia. "Sú nahnevaní," povedal Holden pre agentúru Reuters. Zároveň dodal, že ide podľa neho o najlepšiu dohodu, akú mohli odbory vyjednať.
"Moc rozhodnúť majú naši členovia na pléne," uviedol Holden. Ak dohoda nezíska väčšinovú podporu, zamestnanci sa môžu ešte stále prikloniť k štrajku, a to v prípade, že za ňu v ďalšom hlasovaní zdvihnú ruku aspoň dve tretiny členov.
"Mizerná zmluva"
Rozladenie dávali najavo tiež užívatelia na profile odborov IAM 751 na sieti X. "Môj manžel povedal, že nový kontrakt je na nič, a bude hlasovať proti nemu a za štrajk. Nemôžem uveriť, že by ste odporučili svojim zamestnancom, aby prijali mizernú zmluvu. Začínam uvažovať nad tým, či vás Boeing nepodplatil, "stojí napríklad v jednej z reakcií.
Niektorí zamestnanci na sieti X tiež poukazovali na dramatickú premenu postoja odborov. "Prosím, vysvetlite, čo sa zmenilo medzi e-mailom z 6.9. o 00:39 a sobotňajším e-mailom z 04:30. Čo sa stalo za tých 28 hodín, že ste zmenili názor? Myslím to smrteľne vážne, čo zmenilo váš názor? V čom boli vaše názory tak neprekonateľne vzdialené, že sa to zázračne zmenilo? "pýtal sa jeden z nich.
Okrem zvýšenia miezd o 25 percent nový kontrakt obsahuje napríklad vyššie príspevky zamestnávateľa na penziu a zdravotné poistenie alebo garanciu, že prípadný nový komerčný model sa bude vyrábať v regióne Seattlu. Odbory však pôvodne požadovali zvýšenie platov o 40 percent.
Išlo o prvé takto rozsiahle kolektívne rokovanie po 16 rokoch. Pri súčasnom kontrakte z roku 2008 zamestnanci združení v odboroch dvakrát schválili jeho predĺženie. Naposledy bola zmluva predĺžená v roku 2016, a to na osem rokov.
Boeing v druhom štvrťroku prehĺbil stratu na 1,44 miliardy dolárov, čo je proti strate 149 miliónov dolárov pred rokom nárast zhruba na desaťnásobok.
Firma v júli pristúpila na mimosúdne uznanie viny v prípade dvoch tragických nehôd lietadiel 737 MAX z rokov 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milióna dolárov.