Zákaz predaja nových automobilov so spaľovacími motormi po roku 2035, ktorý prijala Európska únia v rámci svojej zelenej dohody, takzvaného Green Dealu, spôsobil európskym automobilkám vážnu krízu a musí byť urýchlene prepracovaný. Denníku Financial Times (FT) to povedal taliansky minister priemyslu Adolfo Urso.
Ak Brusel nezmierni svoje ambiciózne ekologické ciele pre automobilový priemysel, sú podľa ministra ohrozené vo výrobe áut v Európe státisíce pracovných miest.
Požiada o urýchlenú revíziu
Chce preto tento týždeň využiť rokovania na vysokej úrovni v Bruseli na to, aby požadoval urýchlenú revíziu emisných pravidiel a zákazu spaľovacích motorov od roku 2035.
Plán by podľa neho mal byť odložený a zmiernený, aby sa umožnil predaj iných vozidiel s čistými technológiami, vrátane áut využívajúcich biopalivá alebo syntetické palivá.
"Plán zelenej dohody, ako bol navrhnutý, už preukázal svoje rozpory v podobe kolapsu európskeho trhu s automobilmi a vážnej krízy európskych automobiliek," povedal Urso. "Údaje hovoria samy za seba. Už teraz je jasné, že ten plán nie je udržateľný," dodal.
Snaha Talianov prichádza v čase, keď v Európe silnie znepokojenie, že automobilový priemysel by mohol prudko klesnúť, akonáhle začne platiť zákaz spaľovacích motorov. Už teraz je pritom odvetvie pod tlakom lacnejšieho dovozu čínskych elektromobilov.
Stellantis prerušil výrobu
Automobilka Stellantis, ktorá je najväčším výrobcom áut v Taliansku, prerušila na mesiac, respektíve do polovice októbra, výrobu áut vo svojom závode v Turíne.
Príčinou je slabý dopyt po elektrickej verzii vozidla Fiat 500. Jeho cena je 30-tisíc eur, zatiaľ čo cena hybridnej verzie je 17 700 eur.
Nemecká automobilka Volkswagen nedávno varovala, že už nebude môcť poskytnúť zamestnancom garanciu pracovných miest. Podľa odhadov pracuje v talianskom automobilovom priemysle 165-tisíc ľudí av nemeckom zhruba 780-tisíc.
Závislosť na Číne
Minister Urso tiež povedal, že v pomere k príjmom Európanov a Talianov sú elektromobily príliš drahé. Varoval tiež, že snaha o rýchle zavedenie elektromobilov v EÚ bez toho, aby sa najprv rozvinul miestny dodávateľský reťazec, by mohla spôsobiť, že región bude príliš závislý na Číne.
"Hrozí, že od závislosti na ruských fosílnych palivách prejdeme k závislosti na kritických surovinách pochádzajúcich z Číny, ktoré tam boli vyprodukované alebo spracované," povedal Urso. Európa podľa neho musí zvážiť strategickú autonómiu svojich výrobných kapacít pre prípad ďalšej vojny alebo pandémie.
Revízia nových áut
Európa má v pláne revíziu zákazu nových áut so spaľovacím motorom v roku 2026. Urso verí, že predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vzhľadom na hroziace nebezpečenstvo straty pracovných miest tento proces urýchli.
Zaváhanie by mohlo vyvolať protesty podobné tým, ktoré pred časom zorganizovali proti Green Dealu európski farmári.
Urso dodal, že pokiaľ bude Európska komisia trvať na splnení cieľa zákazu áut so spaľovacím motorom, mala by poskytnúť významné ekonomické zdroje, aby navrhnutý prechod urýchlila.
"Priemyselná politika a environmentálna politika sa musia zladiť," uviedol Urso. "Súhlasíme s prechodom na elektromobily, pokiaľ to bude udržateľné."